04:47

1403/01/31

روزهای ناسالم قم با شیب تندی در حال افزایش است

به گزارش شهرپردیسان، سیدرضا موسوی مشکینی در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه در سالن کرامت استانداری، با اشاره به پدیده گرد و غبار و ریزگرد، ابراز داشت: گرد و غبار از چند سال گذشته گریبان استان‌های مختلف کشور را گرفته و طی دو هفته گذشته با سطح بیشتری کشور را حتی در فصل بهار تحت تاثیر خود قرار داده است.

مدیرکل محیط زیست قم با بیان اینکه پدیده گرد و غبار یک معضل فرابخشی است، یادآور شد: دریاچه نمک به همراه کانون های داخلی به دلیل عدم تامین حقابه ها طی سال‌های اخیر بر معضل گرد و غبار و ریز گرد دامن زده است.

موسوی مشکینی ابراز داشت: گرد و غبار کنونی استان قم که از دو هفته گذشته آغاز شده از کانون های خارجی نشات گرفته است ولی انتظار می رود در چهار ماه آینده کانون های داخلی نیز استان قم را تحت تاثیر خود قرار بدهد.

وی با بیان اینکه پدیده گرد و غبار یک معضل بسیار جدی است، افزود: با حجم اعتبارات و اقدامات سایر دستگاه ها مانند مراقبت و مدیریت روان آبها، کاشت نهال، احداث استخرهای پرورش ماهی و اموری از این دست امکان مدیریت و کاهش کانون های فعال گرد و غبار در قم ممکن نیست.

مدیرکل محیط زیست قم اظهار داشت: وضعیت کانون های فعال تولید گرد و غبار قم نامطلوب است و اعتبارات و استانی نیز در خصوص ناکافی است و لازم است تا از طریق ملی معضل کانون های فعال قم مورد توجه قرار بگیرد.

موسوی مشکینی افزود: تامین حقابه زیست محیطی ۱۵۴ میلیون متر مکعبی که از چند سال گذشته مصوبه آن نهایی شده یکی از پیش شرط های اصلی مدیریت گرد و غبار در قم است، در چند سال گذشته تنها ۶۰ میلیون متر مکعب از این حقابه در فصول پربارش تخیص یافته و مشکل ریشه ای کانون های فعال قم برطرف نشده است.

وی عنوان کرد: ۲۴۵ هزار هکتار از مساحت قم مستعد غبارریزی کم، ۳۵ هزار هکتار مستعد تولید گرد و غبار با حجم متوسط و ۱۵ هزار هکتار نیز جزء کانون های بحرانی و بسیار خطرناک گرد و غبار محسوب می شوند.

مدیرکل محیط زیست قم گفت: کانون های گرد و غبار قم سالانه ۱۳ هزار تن گرد و غبار تولید می کند که بدلیل جهت غالب وزش باد، این گرد و غبارها روانه شهر و رویه های شهروندان می شود.

وی در پایان تاکید کرد: هم اکنون قم در شش ماه اول سال با پدیده گرد و غبار و در ۶ ماه دوم با احتراق گازهای سمی و فسیلی روبه رو است.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهرپردیسان به عنوان اولین پایگاه خبری رسمی پردیسان و با هدف اطلاع رسانی و پیگیری مشکلات این منطقه راه اندازی شده است. خواهشمندیم با عضویت در کانال ایتای شهرپردیسان ما را در پیگیری مشکلات این منطقه همراهی کنید.