22:30

1403/02/04

طرح تولید محصولات کشاورزی سلامت محور در قم اجرایی شد

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: طرح تولید محصولات کشاورزی سلامت محور به منظور افزایش کیفیت مواد غذایی مورد استفاده مردم با مشارکت زنان روستایی در این استان اجرایی شده‌است.

به گزارش شهرپردیسان، کاظم شکوریان فرد درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: بحث تولید محصول سالم و سلامت محور از جمله موضوع‌هایی است که با مشارکت زنان روستایی استان دنبال می‌شود،‌ در این طرح به دنبال آن هستیم که محصولات کشاورزی بدون استفاده از سموم و کودهای شیمیایی و به صورت محصول سالم و با بالاترین استانداردهای تعیین شده تولید شود.

وی افزود: به منظور تشویق افراد فعال دراین زمینه و توسعه کسب و کار ایشان، در چند محصول استاندارد تشویقی برای بانوان روستایی استان که در این زمینه فعالیت دارند گرفته شده‌است تا آنان بتوانند از این طریق موقعیت بهتری برای حضور در بازار و فروش محصول خود داشته باشند.

وی دربخش دیگری از سخنان خود گفت: همچنین زنان روستایی علاقه‌مند به فعالیت در عرصه‌های کشاورزی را درهر روستایی با توجه به ظرفیت‌های آن منطقه برای راه‌اندازی کسب و کارها آموزش می‌دهیم مانند آموزش پرورش قارچ که دوره‌های متعددی را برای آن گذاشتیم،‌ پرورش‌ زنبور عسل، عرقیات سنتی، کشت گیاهان دارویی و سایر موارد که دوره‌های آن به صورت مستمر در روستاها برگزار می‌شود.

شکوریان فرد بیان کرد: بحث دیگر موضوع کسب وکار است که در آن طی هشت مرحله زنان روستایی را آموزش می‌دهیم که اگر بخواهند کسب‌وکاری را راه‌اندازی کنند باید چه کارهایی را انجام دهند این آموزش‌های مهارتی با حضور اساتید برجسته کشوری صورت می‌گیرد.

وی در ادامه به ایجاد صندوق‌های اعتبار خرد زنان روستایی در قم اشاره کرد و افزود: این صندوق‌ها به دو منظور کلی ایجاد می‌شود، نخست به منظور ارتقا سطح فعالیت‌های اجتماعی زنان روستایی و سپس در راستای تقویت توانمندی‌های آنان در زمینه انجام فعالیت‌های اقتصادی و کسب درآمد پایدار که هر دو این حوزه‌ها به پیشرفت هرچه بیشتر روستاهای استان می‌انجامد.

 درحال حاضر ۲۷ صندوق اعتباری خرد زنان روستایی با ۲۰ میلیارد ریال سرمایه و عضویت ۹۰۰ نفر در قم فعال است، بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای می‌باشد.
بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهرپردیسان به عنوان اولین پایگاه خبری رسمی پردیسان و با هدف اطلاع رسانی و پیگیری مشکلات این منطقه راه اندازی شده است. خواهشمندیم با عضویت در کانال ایتای شهرپردیسان ما را در پیگیری مشکلات این منطقه همراهی کنید.