17:50

1403/01/09

قم درهفته‌ای که گذشت: آغاز ساخت ۱۷۰۰واحد مسکونی تا رفع تصرف ۱۶هزارمتر مربع اراضی ملی درقم

رفع تصرف ۱۶هزار مترمربع اراضی ملی،فعالیت ۶۰ هکتار گلخانه، عدم تعطیلی واحدهای تولیدی، آغاز ساخت ۱۷۰۰ واحد مسکونی و تصویب بودجه ۴ هزار و ۲۵۳ میلیارد تومانی شهرداری از اخبار هفته گذشته قم است.

به گزارش شهرپردیسان به نقل از ایرنا، بررسی کارشناسی مرمت رواق‌های حرم حضرت معصومه(س)، بازماندن ۱۶۰۰ دانش‌آموز از تحصیل، اهدای اعضای بدن یک شهروند قمی به بیماران نیازمند، لزوم پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی قم به مطالبات مردم، فراهم کردن زمینه آماده‌سازی بخشی از اراضی پردیسان برای ساخت مسکن،لزوم جابجایی  دکل‌های فشار قوی برق در حریم مناطق مسکونی ، آغاز عملیات عمرانی نهضت ملی مسکن از سال آینده، توجیه اقتصادی داشتن سرمایه‌گذاری برای نیروگاه خورشیدی و از سرگیری ساخت پروژه منطقه نمونه گردشگری طرلاب از دیگر اخبار هفته گذشته قم بود.

آغاز عملیات احداث ۱۷۰۰ واحد مسکونی درقم 

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه‌وشهرسازی قم از آغاز عملیات اجرایی ساخت یک هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در این استان خبر داد.

داوود طلوعی اظهار داشت: درطرح نهضت ملی مسکن بیش از ۱۲۴ هزار نفر تاکنون موفق به نام‌نویسی شده‌اند.

وی افزود: درمرحله پنجم طرح مسکن حمایتی دولتی که درخردادماه سال جاری انجام شد بیش از ۲۳ هزار نفر موفق به ثبت نام شدند که از میان آنها، هزار و ۷۰۰ متقاضی برای اتصال به طرح با فرایند قرعه کشی انتخاب شدند.

معاون راه و شهرسازی قم در خصوص جانمایی این واحدهای مسکونی بیان داشت: این واحدها در اراضی ۲۷ هکتاری روبه‌روی دانشگاه آزاد پردیسان قم احداث خواهد شد.

طلوعی گفت: ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، مجری ساخت این طرح است.

تعطیلی واحدهای تولیدی قم ممنوع 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم با تاکید بر ضرورت درک بهتر از شرایط اقتصادی کشور گفت: ضرر تعطیلی واحدهای تولیدی استان بیش از همه متوجه دولت است، از این رو باید مقابله این موضوع بایستیم و آن را تمشیت کنیم.

محسن امیدیان  هفته گذشته در چهل‌وهشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در تالار کرامت استانداری قم، ضمن بیان مطلب فوق افزود: همه بخش‌ها و واحدها باید با اقدام جدی این فرایند را مدیریت و ساماندهی کنند.

وی ادامه داد: نخستین گام برای یک تصمیم درست، داشتن یک بانک اطلاعاتی دقیق از وضعیت واحدهای تولیدی است، که آمار دقیقی احصا شود.

رفع تصرف ۱۶ هزار مترمربع اراضی دولتی قم 

 فرمانده یگان حفاظت از اراضی دولتی راه و شهرسازی قم گفت: ۱۶ هزار و ۳۰۰ مترمربع از اراضی دولتی این استان به ارزش تقریبی ۱۰۰ میلیارد تومان  با همکاری مراجع قضایی، فرماندهی انتظامی و ضابطان این یگان رفع تصرف و به بیت‌المال بازگردانده شد.

سرهنگ رضا خداداد در این زمینه افزود: این اراضی در شهرک پردیسان و مربوط به یکی از موسسات بوده است که پس از اتمام قرارداد واگذاری و طی شدن مراحل قانونی و در نهایت اخطارهای مکرر مبنی بر فسخ قرارداد و تحویل اراضی به بیت‌المال، اقدام به پی کنی و اجرای فونداسیون در اراضی مورد نظر کرده بود.

وی اضافه کرد: یگان حفاظت از اراضی دولتی اداره کل راه و شهرسازی استان قم بنا به وظیفه ذاتی و ماموریت‌های خود پس از اخذ مجوزهای لازم و دستور مقامات قضایی استان اقدام به تخریب دیوارها و بازپس‌گیری اراضی کرد.

وی تصریح کرد: این یگان با قاطعیت تمام مقابل افراد سودجو و فرصت‌طلب ایستاده است و دست متجاوزان به اموال عمومی و بیت‌المال را کوتاه می‌کند.

آذرماه ۱۴۰۱ آغاز عملیات عمرانی نهضت ملی مسکن در قم

جلسه شورای تامین مسکن قم هفته گذشته با حضور استاندار قم برگزار شد و طی آن از آغاز عملیات عمرانی طرح نهضت ملی مسکن از آذرماه سال آینده بعد از پایان فرآیند پالایش و قرعه کشی متقاضیان سخن به میان آمد.

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه‌وشهرسازی قم در ابتدای این جلسه، با بیان اینکه تاکنون ۱۲۳ هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده اند، اظهار کرد: پس از پایان پالایش افراد متقاضی که حدود ۶ تا ۷ ماه زمان خواهد برد، عملیات اجرایی و عمرانی این طرح از آذرماه سال آینده بصورت رسمی آغاز می‌شود.

داوود طلوعی با اشاره به روند اجرای طرح اقدام ملی مسکن در قم، اضافه کرد: به صورت متوسط طرح مسکن ملی در قم هم اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۲۳ هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند، یادآور شد: تامین زمین دولتی تاکنون فقط برای ۳۰ هزار و ۵۰۰ تن فراهم شده‌است.

توجیه اقتصادی داشتن سرمایه‌گذاری برای نیروگاه خورشیدی

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی قم گفت: با توجه به گزارش دقیق سیستم‌های آفتاب‌نگار، ساعات آفتابی در طول روز و میانگین روزهای آفتابی سال درقم، چشمگیر است و سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه انرژی خورشیدی در این استان توجیه علمی و اقتصادی دارد.

نیره مظهر درگفت و گو با خبرنگاران افزود: درحال حاضر زیر ساخت لازم برای احداث نیروگاه خورشیدی ۵۰۰ مگاواتی حوض سلطان فراهم شده و استان قم از سرمایه گذاران بزرگ در این زمینه، استقبال می‌کند.

وی افزود: اقلیم و جغرافیای ویژه قم درمنطقه کویری، نزدیکی به پایتخت، حضور صنایع بزرگ و غیره شرایط طبیعی و طلایی خاصی را برای بهره مندی از انرژی خورشیدی و احداث نیروگاه خورشیدی در استان، فراهم آورده‌است.

مظهر با اشاره به اینکه اولویت اقتصادی استان قم درحمایت از سرمایه‌گذاران، حفظ طبیعت، منابع طبیعی و صنایع پاک است، اضافه کرد: انرژی خورشیدی به عنوان انرژی پاک،منحصر به فردترین منبع انرژی تجدیدپذیر درطبیعت است و احداث نیروگاه‌های خورشیدی به جایگزینی انرژی‌های پاک تجدیدپذیر با سوخت‌های فسیلی منجر می‌شود که برای ما بسیار مهم است و از آنجا که دارای پیوست زیست محیطی است، حمایت از سرمایه گذاران در این عرصه را دو چندان می‌کند.

از سرگیری ساخت پروژه منطقه نمونه گردشگری طرلاب 

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی قم نسبت به ازسرگیری ساخت منطقه نمونه گردشگری طرلاب قم تاکید کرد و گفت:‌جلسه بررسی و رسیدگی به این منطقه نمونه گردشگری برگزار و پرونده برای تمدید موافقت‌نامه تاسیس به کارگروه زیربنایی استان ارجاع شد.

علیرضا ارجمندی هفته گذشته با بیان این که طبق توافق اولیه شهرک فرودگاهی قم به دو بخش ۳۰۰ هکتاری گردشگری و ۲۶۵۰ هکتاری فرودگاهی تفکیک شده که در آن هتل‌های سه تا پنج ستاره و همچنین پیش‌بینی ساخت مراکز گردشگری سلامت در نظر گرفته شده بود  افزود:‌ این طرح  به علت توقف ساخت فرودگاه متوقف شده بود که با رفع موانع ساخت منطقه گردشکری طرلاب از سر گرفته می‌شود.

وی تصریح کرد: منطقه نمونه گردشگری طرلاب مصوبه هیات وزیران را دارد که  پس از وقفه ۱۰ ساله شاهد شروع مجدد ساخت این پروژه خواهیم بود.

تفاهم‌نامه ساخت فرودگاه و در منطقه سلفچگان قم آذرماه ۱۳۸۹ بین شرکت ارم‌کیش و استانداری قم منعقد و عملیات اجرایی این فرودگاه نیز در بهمن‌ماه همان سال آغاز شد.

وجود ۶۰ هکتار گلخانه در قم 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: ۶۰ هکتار گلخانه در قم فعال است و سطح تولید محصولات گلخانه‌ای استان در سال به بیش‌ از ۱۵ هزار تُن می‌رسد.

محمد علی سلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد:  فعالیت در این بخش برای ۶۰۰ نفر از کشاورزان استان به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده‌ که این رقم با درنظر گرفتن مشاغل متعددی که به صورت غیر مستقیم با ایجاد هر هکتار گلخانه‌ به‌وجود می‌آید، بسیار بیش از این است.

وی با اشاره به مزایای اقتصادی افزایش کشت‌های گلخانه‌ای در استان،‌ گفت: ایجاد یکهراز هکتار گلخانه در قم، می‌تواند معادل کل کشاورزی استان درآمدزایی در پی داشته باشد و این مساله‌ای است که لزوم توجه هر چه بیشتر به این بخش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای از اصول راهبردی بخش کشاورزی استان است و مسئولان در سایر بخش‌ها باید با شناخت مزایای آن، از کشاورزانی که برای ایجاد گلخانه و تولید محصول با این روش اقدام می‌کنند، حمایت لازم را به عمل آورند.

جابجایی دکل‌های فشار قوی برق حریم مناطق مسکونی قم 

 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به مشکل سکونت‌گاه‌های غیررسمی و خانه‌های در حریم دکل فشار قوی برق، گفت: بر مبنای سیاست جدید استان، انتقال خطوط انتقال برق به مناطق غیرمسکونی در دستور کار قرار گرفته‌است.

ابراهیم معتمدی هفته گذشته در بیست و نهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم، اضافه کرد: طبق برآورد انجام شده انتقال خطوط برق از حریم خانه‌های مسکونی در قم حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که بخشی از این هزینه‌ها از طریق اراضی پشتیبان ۳۲ و ۴۸ هکتاری پردیسان تامین خواهد شد.

وی اضافه کرد: باید زمینه مساعد جهت آماده‌سازی و استفاده از ظرفیت اراضی ۳۲ و ۴۸ پردیسان جهت ساماندهی بافت‌های فرسوده شهری، خانه‌های درحریم دکل برق و برخی پروژه‌های نیمه تمام شهری انجام گیرد.

تصویب بودجه ۴ هزار و ۲۵۳ میلیارد تومانی سال آینده شهرداری قم 

 بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری قم به میزان ۴ هزار و ۲۵۳ میلیارد تومان هفته گذشته با حضور جمعی از مسوولان استانی و مدیران شهری تصویب شد.

رییس شورای اسلامی شهر قم در بیست و نهمین جلسه رسمی و علنی شورا با موضوع تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری ، در سخنانی با اشاره به راهبردهای شورای اسلامی شهر در تصویب بودجه گفت: تقویت حمل و نقل عمومی، مدیریت بهینه پسماند، افزایش زیرساخت شهر هوشمند، افزایش درآمدها، محرومیت زدایی، توسعه زیرساخت‌های نشاط اجتماعی از مهمترین اولویت‌های شورا بوده‌است.

حسین اسلامی بیان کرد: پیش بینی درآمدهای شهرداری قم در این بودجه مبتنی بر عملکرد ۵ ساله و عملکرد واقعی ۱۰ ماهه سالجاری و دو ماه آخر سال ۹۹ بوده‌است.

وی یادآور شد: در بودجه سال آینده نحوه محاسبه و مصرف هزینه کسر پارکینگ در احداث پارکینگ عمومی، سهم آورده شهرداری در پروژه قطار شهری و نحوه جذب نیرو،  پیش بینی و تاکیدات لازم انجام گرفته‌است.

وی ابراز داشت: مدیریت هزینه‌های جاری به همراه افزایش سهم هزینه‌های عمرانی رویکرد شورای اسلامی شهر قم در تصویب بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری است.

 آماده‌سازی بخشی از اراضی پردیسان قم برای ساخت مسکن 

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم گفت:در سفر اخیر رییس جمهوری به این استان مصوبات قطعی جهت آماده‌سازی اراضی ۴۸ و ۳۲ هکتاری پردیسان و اختصاص آن به حوزه ساخت و تولید مسکن قم نهایی شده‌است.

محسن محرری  هفته گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به آخرین وضعیت اراضی ۳۲ و ۴۸ هکتاری پردیسان، اظهار داشت: در سالهای گذشته این دو سایت درنظر گرفته شده جهت احداث مسکن با رویکردهای مختلفی دست و پنجه نرم کرده و در سال گذشته برغم توافقات رسمی انجام شده جهت آماده سازی و تامین زیرساخت‌ها دچار چالش‌های اساسی شد.

وی اظهار داشت: با مصوبه هیات دولت در سفر اخیر ریاست جمهوری به قم، اختیار اختصاص منابع حاصل از اراضی ۳۲ و ۴۸ هکتاری از وزارت راه و شهرسازی به ستاد بازآفرینی شهری استان محول شده و با تحقق این مصوبه امکان آماده سازی این دو سایت جهت تولید مسکن فراهم شده‌است.

لزوم میزبانی شایسته اززائران مهدوی جشن نیمه شعبان

استاندارقم با تاکید بر لزوم تلاش برای میزبانی شایسته از زائران مهدوی جشن نیمه شعبان گفت: همه دستگاه‌های اجرایی استان ، موظف به همکاری با ستاد تسهیلات زائران هستند.

 سید محمد تقی شاهچراغی در جلسه ستاد تسهیلات زائران و خدمات سفر استان قم ویژه نیمه شعبان که درسالن جلسات مسجد مقدس جمکران برگزار شد طی سخنانی بر لزوم حضور همه دستگاه‌های دولتی با حداکثر توان و ظرفیت برای خدمات‌رسانی شایسته به زائرین در ایام نیمه شعبان تاکید کرد.

وی با بیان این که میزبانی از زائران جشن نیمه شعبان باید به شکل مطلوب و شایسته‌ای باشد، افزود: لازم است در خدمت رسانی به زائرین و مجاورین علاوه بر بهره‌مندی از کمک‌های ملی، از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات استان استفاده شود.

بررسی کارشناسی مرمت رواق‌های حرم حضرت معصومه(س)

معاون اجرایی حرم حضرت معصومه(س) با بیان این‌که برنامه‌ای برای تغییر ابنیه تاریخی حرم حضرت معصومه(س) نداریم، گفت: مرمت و تعمیر صحن‌ها و رواق‌های حرم با بررسی‌های کارشناسی و با در نظر گرفتن سبقه تاریخی انجام می‌شود تا تغییری در ابنیه حرم صورت نگیرد.

هادی محمودنژاد هفته گذشته درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: مرمت و تعمیرات صحن‌ها و رواق‌های حرم اصولی انجام می‌شود و در برخی موارد کاشی‌های قدمت‌دار برای نگهداری به موزه آستان مقدس منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت نگهداری ابنیه تاریخی به‌ویژه در حرم‌های مطهر، اضافه کرد: هر ساله در حرم حضرت معصومه(س) میزبان میلیون‌ها زائر هستیم و وضعیت بصری فضاهای حرم مطهر یکی از موضوعات مهم در پذیرایی از زائران است.

وی ادامه داد: قسمت‌های قدیمی و تاریخی حرم مطهر مشخص شده و به‌صورت دوره‌ای از آن‌ها بازدید می‌شود تا قبل از آسیب، مرمت شود.

محمودنژاد بیان کرد: حدود چهار سال پیش به دلیل گذر زمان برخی از کاشی‌های صحن امام رضا(ع) در حال ریزش بود که طی فرآیندی کارشناسی بازسازی و نصب مجدد شد.

بازماندن ۱۶۰۰ دانش‌آموز  از تحصیل درقم 

مدیرکل آموزش‌وپرورش قم گفت: از آغاز شروع بیماری کرونا، بیش از هزار و ۶۰۰ تَن از دانش‌آموزان این استان به دلیل ممانعت خانواده‌ها از ورودشان به مدارس از تحصیل بازماندند، که بیشتر این تعداد در دوره ابتدایی هستند.

علیرضا رحیمی در جلسه ستاد مدیریت بحران قم، در تالار کرامت استانداری اظهار داشت: آموزش و پرورش استان در ۹ شاخص از جمله فاصله‌گذاری، غربال‌گری، مراقبت از گروه‌های آسیب پذیر، بهداشت مواد غذایی، گندزدایی، تهویه هوای کلاس درس، سرویس‌های بهداشتی، دفن پسماندها و آب آشامیدنی پیشرفت قابل توجهی داشته است.

 وی برگزاری جلسه با مدیران مدارس استان را مورد توجه قرار داد و گفت: یکی از مباحثی که در این جلسه ها تاکید می‌شود، واکسیناسیون، رعایت مسائل بهداشتی و مراقبت‌ها است، که خوشبختانه در بحث تزریق واکسن دانش‌آموزی مطابق ارزیابی علوم پزشکی رشد داشتیم.

رحیمی همچنین با بیان اینکه کرونا برای دانش آموزانی که علاقه به حضور در کلاس درس ندارند، بهانه خوبی است گفت: زیرساخت‌های بیشتر مدارس استان جوابگوی نیاز معلمان برای آموزش غیرحضوری نیست، به همین علت تقاضای رفع محدودیت‌ها را دارند.

اهدای اعضای بدن شهروند قمی به بیماران نیازمند

کارشناس مسوول واحد پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: اعضای بدن مرحوم حسین رضایی شهروند ۵۰ ساله قمی که به علت آنوریسم و خونریزی مغزی دچار مرگ مغزی شده بود، با رضایت خانواده نوع‌دوستش به بیماران نیازمند اهدا شد.

ولی اله صمدی هفته گذشته در این زمینه افزود: اعضای بدن، این مرحوم به چندین بیمار بدحال، زندگی مجدد بخشید.

وی با بیان این‌که این سیزدهمین اهدای عضو ماندگار سال جاری قم است که انجام شد، اضافه کرد: سال گذشته ١٧ بیمار مرگ مغزی از استان برای اهدای عضو به تهران اعزام شدند و  قم سومین استان در کشور در افزایش شاخص PMP (تعداد اهدای عضو به یک‌میلیون نفر جمعیت تحت پوشش) شده‌است.

وی با بیان این‌که امکان برگشت به زندگی دوباره برای بیمار مغزی وجود ندارد، گفت: به دلیل بی‌اطلاعی خانواده‌ها و با وجود تعداد زیاد بیمار مرگ مغزی در قم متاسفانه این بیماران فوت می‌کنند و به مرحله اهدای عضو و پیوند اعضا نمی‌رسند.

لزوم پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی به مطالبات مردم 

 استاندار قم با تاکید بر اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی این استان پاسخگوی مطالبه‌های مردم بوده و مشکل‌هایی آنها را با جدیت دنبال کنند گفت: برای مردم هر کاری که بتوانیم انجام خواهیم داد و اگر هم مانعی باشد صادقانه آن را در میان خواهیم گذاشت.

سید محمدتقی شاهچراغی در بازدید میدانی از روستای نویس و در جمع مردم این روستا در حسینیه شهدا طی سخنانی با اشاره به اهداف این سفر اظهار داشت: مشکل‌هایی از قبیل آب، اجرای طرح هادی، مسکن روستایی و نیز اصلاح و بهسازی راه های دسترسی به روستا از جمله مواردی است که در این بازدید مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به مطالبه‌های مهم مردم در موضوع‌هایی چون زمین برای ساخت مسکن و اشتغال تصریح کرد: با توجه به این نیازها، تصمیم‌های مناسبی گرفته شد و مدیران هر یک از دستگاه‌های مسئول همچنین فرماندار شهرستان و دفتر پیگیری‌های ویژه استانداری نیز تا حصول نتیجه نهایی، پیگیر آن خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهرپردیسان به عنوان اولین پایگاه خبری رسمی پردیسان و با هدف اطلاع رسانی و پیگیری مشکلات این منطقه راه اندازی شده است. خواهشمندیم با عضویت در کانال ایتای شهرپردیسان ما را در پیگیری مشکلات این منطقه همراهی کنید.