09:08

1403/02/01

قم درپخت نان سنگك رتبه نخست را كسب كرد

به گزارش شهرپردیسان، بهزاد رادمنش درگفت وگو با ایرنا، افزود: از مجموع 603 واحد نانوایی دولتی فعال در قم، 220 نانوایی به پخت نان سنگك مشغول هستند و این نشان دهنده علاقه بسیار زیاد مردم قم به این نان است.
وی ادامه داد: این مساله بیان می كند، آرد نان سنگك و همچنین روش پخت آن در قم بسیارمناسب است و مردم آن را به عنوان نان اصلی مصرفی خود انتخاب كرده اند.
وی گفت: وضعیت پخت و كیفیت سایر نان های استان نیز مناسب است و قم در نان لواش، تافتون و بربری نیز رتبه های اول تا چهارم كشور را در اختیار دارد.
رادمنش گفت: رسالت شركت غله و خدمات بازرگانی استان برای تامین نان باكیفیت مورد نیاز مردم قم، بسیار سنگین است و به همین دلیل این شركت خرید تضمینی گندم از كشاورزان قمی و گندمكاران سیار مناطق كشور را به طور مستمر در دستور كار دارد.
وی با توجه به آمار سال 96 افزود: توان استان برای تولید گندم در هر سال 20 هزار تن می باشد، درحالی كه در هر ماه بیش از 11 هزار تن گندم در قم مورد نیاز است و در طول سال این میزان با درنظر گرفتن میزان ذخیره تكمیلی به 150 هزار تن می رسد.
وی با اشاره به اجرایی شدن سیاست خودكفایی كشور در تولید محصول راهبردی گندم در دولت تدبیر وامید، ادامه داد: برای جبران این كسری، سال گذشته 120 هزار تن گندم مرغوب از سه استان خوزستان، گلستان و فارس كه تولید كنندگان اصلی این محصول در داخل كشور هستند، وارد قم شد.
مدیركل شركت غله و خدمات بازرگانی قم،گفت: گندم های وارد شده به این استان،قبل از قرار گرفتن در سیلوهای ذخیره سازی آزمایش شده و سپس بر اساس سهمیه بندی به كارخانه های آرد وارد می شود.

** ترویج استفاده از نان سبوس دار در قم
وی بیان كرد: از آنجا كه فرهنگ مصرفی مردم قم، استفاده از نان سفید بود، در گذشته بسیاری از نانوایی های استان سبوس آرد را از آن جدا می كردند و این مساله باعث می شد خاصیت غذایی نان بسیار كاهش یابد.
وی ادامه داد: نان سبوس دار سرشار از آهن، كلسیم و بسیاری دیگر از مواد معدنی مورد نیاز بدن انسان است و از بروز بیماری های قلبی و عروقی، سرطان، ریزش مو و بسیاری دیگر از بیماری ها جلوگیری و سلامتی را تقویت می كند.
رادمنش افزود: در همین رابطه با نظر شورای سیاست گذاری گندم، آرد و نان استان، قرار شد میزان سبوس گیری در نانوایی های قم به تدریج كاهش یابد و نهادهای متولی نظارت مستمر بر اجرای این تصمیم داشته باشند.
وی با اشاره به فعالیت های تبلیغی صورت گرفته در این زمینه برای ترویج استفاده از نان سبوس دار در میان مردم، ادامه داد: بر این اساس میزان سبوس گیری نان درقم از 21 درصد به تدریج به 12 درصد كاهش پیدا كرد و اكنون نانی كه در دسترس شهروندان قرار می گیرد، دارای ارزش غذایی بالا و غنی شده است.
وی همچنین در خصوص لزوم حفظ كیفیت نان، بیان كرد: استفاده از جوش شیرین و سایر افزودنی های غیر مجاز در نانوایی های استان ممنوع است و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با متخلفان برخورد قانونی لازم صورت می گیرد.
مدیركل شركت غله و خدمات بازرگانی استان قم، با اشاره به این كه فعالیت در نانوایی بسیار دشوار است و نانوایان از زحمتكش ترین اقشار جامعه هستند، گفت: در طول سال های گذشته قیمت نان افزایش نیافته و این درحالی است كه نانوایی ها برای ارتقا كمی و كیفی سطح فعالیت های خود نیازمند سرمایه هستند، بنابراین در این شرایط نیاز است حمایت های بیشتری از سوی مسئولان برای كمك به این صنف برداشته شود.
وی در خصوص واحدهای نانوایی فعال در قم، افزود: در حال حاضر 900 نانوایی در سطح استان فعالیت می كنند كه 603 نانوایی دولتی بوده و از آرد یارانه ای استفاده می كنند و بقیه نانوایی های آزاد پز هستند كه تعداد كمی از آن ها بدون مجوز فعالیت دارند.
وی در ادامه با اشاره به این كه پنج كارخانه تولید آرد در قم فعال است، بیان كرد: هر ماه در استان قم 9 هزار تن آرد توزیع می شود كه هفت هزار تن آن به صورت یارانه ای در اختیار نانوایی های دولتی و 2 هزار تن آن به صورت غیر یارانه ای در اختیار نانوایی های آزاد پز قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهرپردیسان به عنوان اولین پایگاه خبری رسمی پردیسان و با هدف اطلاع رسانی و پیگیری مشکلات این منطقه راه اندازی شده است. خواهشمندیم با عضویت در کانال ایتای شهرپردیسان ما را در پیگیری مشکلات این منطقه همراهی کنید.