21:06

1403/02/06

مراسم اعتکاف در شهرهای قرمز برگزار نمی‌شود

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف گفت: با مصوبه ستاد ملی کرونا اعتکاف در شهرهای نارنجی و زرد با 20 درصد ظرفیت اماکن و در شهرهای قرمز برگزار نخواهد شد بلکه در این شهرها افراد می‌توانند با شرکت در پویش «فرصت انس» اعمال اعتکاف را دنبال کنند.

به گزارش شهرپردیسان، حجت‌الاسلام سید علیرضا تکیه‌ای در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز در خبرگزاری حوزه برگزار شد، اظهار کرد: اعتکاف یک سنت آسمانی و ادیانی است و بر اساس آیات قرآن، پیامبران الهی ابراهیم و اسماعیل مامور به ایجاد بستر اعتکاف شدند و این امر در ادیان آسمانی ادامه داشته است.

وی افزود: رسول اعظم اسلام همه ساله دهه آخر ماه رمضان را در سال های حضور خود در مدینه اعتکاف می گرفتند و مقید به ترک نکردن آن بودند. یک سال هم که در جنگ حضور داشتند؛ سال بعد به عنوان جبران آن دو دهه را اعتکاف گرفتند. این اهمیتی است که رسول خدا به این امر دادند.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف گفت: امسال در آستانه یکصدمین سال برگزاری اعتکاف در قم هستیم. در 57 ساله اول این سده این برنامه معمولا در مسجد امام حسن عسکری قم به صورت محدود و توسط علما برگزار می‌شد اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی اعتکاف به قدری توسعه یافته که در همه کشور شاهد برگزاری این برنامه آسمانی هستیم.

وی در مورد توسعه اعتکاف در کشور و جهان بیان کرد: امروزه در همه استان‌ها و شهرها و بخش‌ها توفیق برگزاری اعتکاف را داریم به صورتی که اعتکاف تبدیل به فرهنگ شده است و اکنون مردم نسبت به این امر آگاهی دارند؛ درصورتی که قبل حتی نام آن آشنا نبود. در کشور بیش از 80 درصد قشر جوان توفیق حضور در اعتکاف را دارند و نوجوانان کم سن و سال هم درخواست حضور دارند که کمبود مکان باعث نپذیرفتن آن ها شده است. توسعه یافتگی اعتکاف متکی به نظام مقدس جمهوری اسلامی است و از این امر به حدود 80 کشور جهان صادر شده است.

تکیه‌ای با بیان اینکه ما از جانب مقام معظم رهبری مامور به برنامه ریزی هوشمندانه هستیم، افزود: این برنامه ریزی باید بتواند نیاز قشرهای متنوع در سطوح مختلف را تامین کند و به تحولی روحی که فرد در خلوت و عباداتش با خداوند به دست می‌آورد، آسیب نرساند. مقام معظم رهبری در ارشاد و عمق بخشی به اعتکاف طی این سال‌ها توجه ویژه‌ای داشته‌اند. ایشان در بیانیه گام دوم می‌فرمایند که نظام اسلامی عیار معنویت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه به صورت چشمگیر افزایش داد و مساجد رونق بی‌سابقه گرفت و صف نوبت برای اعتکاف از هزاران دانشجو، مرد و زن شکل گرفته است.

وی گفت: امروز اعتکاف در سطح جامعه طالب و عاشق دارد که حتی کرونا نتوانسته حال و هوای اعتکاف را به حاشیه ببرد و در این ایام علاقه‌مندان با پویش « فرصت انس » که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است؛ عبادات اعتکاف را دنبال می‌کنند.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف تاکید کرد: ما به عنوان مرکز پشتیبانی از اعتکاف احساس وظیفه مضاعف کردیم و به توفیق الهی با 14 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه سند راهبردی اعتکاف را با انجام سه هزار و 300 ساعت کار تدوین و تقدیم مقام معظم رهبری و مراجع کردیم. این سند راهبردی با افق 10 ساله، سه هدف ارتقای کیفی اعتکاف در ایران و جهان، وحدت رویه برگزارکنندگان برای معتکفان و تداوم روحیات افراد معتکف را دنبال می‌کند که وقتی فرد از اعمال و فضای اعتکاف جدا می‌شود روحیات به دست آمده و تحولات شکل گرفته در او تداوم داشته باشد. در این سند برای هر فرد معتکف برنامه ای مختص روحیه فرد برای حفظ این روحیه ارزشمند وجود دارد.

وی افزود: براساس این سند در همه مراکز استان ها شورای اعتکاف متشکل از سه رکن نمایندگی ولی فقیه، سازمان تبلیغات و ستاد مرکزی اعتکاف شکل گرفته و مسئولان از سرتاسر کشور فراخوانده شدند و طی جلسه ای برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است؛ این جلسه با دو محور اعتکاف و بستر معنویت و اخلاق در بیانیه گام دوم و اعتکاف و کاهش ناهنجاری های اجتماعی و سلامت روحی و روانی خانواده و جامعه به بحث و بررسی انجامید.

تکیه‌ای در مورد برگزاری مراسم اعتکاف در روزهای آینده گفت: با مصوبه ستاد ملی کرونا در جلسه روز شنبه مورخ 18 بهمن نسبت به برگزاری مراسم اعتکاف مصوب شد که اعتکاف با مبنا قراردادن مفاد شیوه نامه های بهداشتی تدوین شده در سراسر کشور و شهرهای نارنجی و زرد با 20 درصد ظرفیت اماکن برگزار شود و سازمان تبلیغات موظف است این ضوابط را در اجرای اعتکاف پیاده سازی کند و در شهرهای قرمز نیز مراسم اعتکاف برگزار نخواهد شد بلکه در این شهرها افراد می‌توانند با شرکت در پویش فرصت انس مباحث و اعمال اعتکاف را دنبال کنند.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهرپردیسان به عنوان اولین پایگاه خبری رسمی پردیسان و با هدف اطلاع رسانی و پیگیری مشکلات این منطقه راه اندازی شده است. خواهشمندیم با عضویت در کانال ایتای شهرپردیسان ما را در پیگیری مشکلات این منطقه همراهی کنید.