03:51

1403/02/01

کمبود جدی آب تا قرار گرفتن قم در معرض خطر افزایش عرصه‌های بیابانی

قم در معرض خطر افزایش عرصه‌های بیابانی، لزوم اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری،جدی بودن کمبود آب در قم، رفع مشکلات ۱۰ واحد کشاورزی و صنعتی و تصویب ۷۰ میلیارد ریال در سفر هیات دولت برای ساماندهی گلزارهای شهدا از اخبار هفته گذشته قم بود.

به گزارش شهرپردیسان به نقل از ایرنا، لزوم نگاه کارشناسی به بافت تاریخی قم،تشدید نظارت بر اماکن اقامتی و گردشگری، ۷ هزار میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت‌های فاضلاب در قم نیاز است، اعزام یکهزار جهادگر از قم به ۹ استان کشور ، تصویب اجرای چهار طرح جدید گردشگری، جذب  ۱۰۹ میلیارد ریال برای فعالیت‌های فرهنگی ، برگزاری تورهای متنوع قم‌گردی در نوروز ۱۴۰۱ ،اسکان ۴ هزار گردشگر خارجی دراماکن‌ اقامتی از دیگر اخبار هفته گذشته قم است.

جدی بودن کمبود آب در قم 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم با اشاره به کمبود آب در استان، از ورود همه چاه‌های سطح شهر به مدار بهره‌برداری به‌منظور جلوگیری از قطع آب و جیره‌بندی خبر داد.

حسن بختیاری با اشاره به افزایش مصرف آب در استان گفت: متاسفانه از ابتدای اسفندماه با افزایش دمای هوا و شروع خانه‌تکانی‌ها با رشد مصرف مواجه شده‌ایم.

وی با بیان اینکه مصرف آب از حجم انتقالی از سد کوچری به قم فراتر است، اظهار داشت: به‌منظور جلوگیری از قطع آب در شهر مجبور شدیم تمام چاه‌های سطح شهر را وارد مدار بهره‌برداری کنیم تا این کمبود را برطرف کنیم.

قرار داشتن قم در معرض خطر افزایش عرصه‌های بیابانی 

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم گفت: بیابان بی‌محابا به سمت قم می‌آید و این استان در معرض خطر افزایش عرصه‌های بیابانی و ازبین رفتن پوشش‌ گیاهی درمناطق مختلف است.

محمد شعاعی هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: حفظ منابع طبیعی که منافع آن برای عموم جامعه است وظیفه همگانی به شمار می‌آید و این مسئولیت در استان قم به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و خطر گسترش عرصه‌های بیابانی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های این اداره کل برای هفته منابع طبیعی، افزود: نصب تابلوهای تبلیغاتی در مسیرهای ارتباطی استان،‌ آماده سازی و پخش تولیدهای فرهنگی و چند رسانه‌ای، سفر مسئولان منابع طبیعی کشور به قم، برگزاری میز خدمت،‌ غرس نهال، پرداختن به موضوع منابع طبیعی در شبکه‌ استانی نور،‌ رژه خودرویی یگان حفظت منابع طبیعی قم، کاشت درخت به یاد شهیدان و بازدید مسئولان استان از سازه‌های آبخیزداری استان از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده به همین مناسبت است.

توزیع پنج‌هزار و ۹۰۰ تن کالای اساسی 

 مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم گفت: بیش از پنج‌هزار و ۹۰۰ تن کالای اساسی شامل برنج خارجی و شکر برای تامین بازار ایام پایانی سال در قم توزیع شد. 

سعید محمدی درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده ۲ هزار و ۵۰۰ تن برنج خارجی و شکر برای توزیع در ایام پایانی سال در قم تدارک دیده شده بود که با توجه به نیاز بازار استان این رقم به ۵ هزار و ۹۰۰ تن رسید. 
وی افزود: در همین رابطه براساس تصمیم‌های گرفته شده در جلسه تنظیم بازار استان برای تدارک حجم بیشتری از کالاهای اساسی ویژه ایام پایانی سال، مقدار یکهزار و ۲۰۰ تن برنج هندی و تایلندی و میزان ۲ هزار  و ۲۰۰ تن شکر اضافه بر ۲ هزار و ۵۰۰ تن اقلام توزیع شده به بازار استان تزریق شد.
وی ادامه داد: ۲ هزار و ۲۰۰ تن شکر تخصیص یافته به قم در مرحله جدید شامل یک هزار و ۲۰۰ تن شکر برای مصرف خانوار و یک‌هزار تن شکر برای تامین نیاز صنف و صنعت است که اقدام لازم برای تدارک و توزیع آن در سطح بازار استان انجام شده‌است. 

بافت تاریخی قم نیازمند نگاه کارشناسی است

مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی کشور بر ضرورت نگاه کارشناسی به بافت تاریخی قم در چارچوب ضوابط‌ میراث‌فرهنگی تاکید کرد.

سیدهادی احمدی روئینی  هفت گذشته درجلسه بافت تاریخی قم، هرگونه تصمیم در مورد بافت تاریخی قم را منوط به‌نگاه کارشناسی و قانونی دانست و افزود: بافت تاریخی ۲.۵ درصد از مساحت استان قم را تشکیل می‌دهد و هر نوع تصمیمی که درباره محدوده بافت تاریخی قم گرفته شود مردم ساکن در این محدوده‌ها تحت تاثیرند.

وی در ادامه با بیان این‌که یک دهم جمعیت استان قم در بافت تاریخی ساکن هستند، افزود: باید در بافت تاریخی به‌دنبال تراکم و تعریض نباشیم و هرگونه عملیات ساخت‌وساز در بافت تاریخی باید مطابق ضوابط‌ میراث‌فرهنگی باشد.

تصویب ۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی گلزارهای شهدا

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران قم گفت: در سفر اخیر هیات دولت به استان قم ۷۰ میلیارد ریال برای ساماندهی گلزارهای شهدای این استان مصوب شد و تاکنون ۴۰ میلیارد ریال تخصیص یافته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن هنرمند  در جمع خبرنگاران با بیان این‌که در استان قم ۹۲ گلزار شهدا وجود دارد، افزود: ساماندهی ۶۹ گلزار شهدا در استان انجام شده و ساماندهی ۲۳ گلزار شهدا نیز در دستور کار است که با اعتبارات تخصیص یافته در سال آینده انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در سفر هیات دولت ۲۵۰ میلیارد ریال نیز برای راه‌اندازی مرکز نگهداری و توان‌بخشی جامعه ایثارگری که اکنون ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، مصوب شد و تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال برای این امر تخصیص یافته است.

تشدید نظارت بر اماکن اقامتی و گردشگری 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم از تشدید طرح نظارت بر اماکن اقامتی و گردشگری استان در ایام نیمه شعبان و نوروز ۱۴۰۱ خبر داد.

 مهدی نصراصفهانی در جلسه کمیته اجرایی ستاد تسهیلات زائران ویژه  نیمه شعبان و نوروز ۱۴۰۱ افزود: شهر قم با داشتن ۳۶ هتل، ۲۶ هتل آپارتمان، ۷۴ مهمانپذیر و ۱۰۸ خانه مسافر و در مجموعه با ۲۴۴ واحد اقامتی تحت نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  استان آماده میزبانی از زائران جشن نیمه شعبان و مسافران نوروزی است.

وی با بیان این که یکی از مهم‌ترین ارکان سفر و گردشگری، موضوع اقامت و بحث اسکان مسافران است، ادامه داد: از آنجا که مراکز اقامتی رسمی، جوابگوی نیاز مسافران قم در جشن نیمه شعبان نیست،برای ارائه خدمات مطلوب  از ظرفیت ادارات، آموزش و پرورش، اوقاف و امورخیریه، ورزش و جوانان، امور مساجد، مسجد مقدس جمکران و حرم مطهر حضرت معصومه (س) استفاده خواهیم کرد.

۷ هزار میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت‌های فاضلاب در قم نیاز است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم گفت: به منظور احداث تصفیه خانه جدید، توسعه خط انتقال و دیگر زیرساخت‌های فاضلاب نیازمند ۷ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که امید می رود با کمک مجموعه استان این اعتبار فراهم شود.

حسن بختیاری هفته گذشته در جلسه بررسی مشکلات صنعت آب و فاضلاب قم که با حضور استاندار برگزار شد، به ارائه گزارشی از وضعیت آب و فاضلاب استان پرداخت و افزود: در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری استان و ۹۶ درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش شبکه و تاسیسات آب قرار دارند.

وی با بیان اینکه هم اینک در زمینه تخصیص آب از سدکوچری و مصرف آب در استان به نقطه سربه‌سر رسیدیم، ابراز داشت: اگر تخصیص به استان از سد کوچری افزایش نیابد بالاجبار با افزایش برداشت از منابع زیرزمینی شاهد افت کیفی آب از نظر شوری خواهیم بود.

وی با اشاره به وجود بیش از ۴۰۰ کیلومتر شبکه فرسوده آب در استان و عدم تکافوی اعتبارات جهت اصلاح آن خاطرنشان کرد: این موضوع به ویژه در روستاها شرایط نامساعدی را ایجاد کرده به طوری که در برخی از روستاها با ۸۰ درصد هدررفت آب مواجه و  برای اصلاح و شبکه و کاهش هدررفت نیازمند اعتبارات کافی هستیم.

نهایی شدن رفع مشکلات ۱۰ واحد کشاورزی و صنعتی 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم گفت: رفع مشکلات ۱۰ واحد کشاورزی و صنعتی این استان پس از بررسی‌های نهایی، تصویب شد.

 محسن امیدیان در چهل و یکمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان که در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد با اشاره به لزوم توجه هر چه بیشتر به بخش تولید داخلی در شرایط تحریم های ظالمانه بیان کرد: جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید نقش مهمی در بهبود مشکلات تولید استان داشته و اجرای مصوبات آن برای تمام مدیران دولتی ضروری است.

وی در ادامه افزود : مصوبات خوبی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید داشته‌ایم؛ ولی در بعضی موارد قدم آخر به خوبی برداشته نمی‌شود که این موضوع باید بطور جدی در دستور کار قرار بگیرد و برای اجرایی شدن مصوبات زمان مشخصی در نظر گرفته شود.

اعزام یکهزار جهادگر از قم به ۹ استان کشور

 مدیر مرکز مطالعات و هدایت حرکت‌های جهادی بسیج سازندگی قم از اعزام یکهزار جهادگر از این استان به ۹ استان کشور در ایام نوروز ۱۴۰۱ خبر داد.

 علی اخلاص‌مند در گفت‌وگویی افزود:‌ سه قرارگاه و ۱۱ گروه جهادی در ۹ استان اردو دارند که نخستین قرارگاه حضرت معصومه(س) با حضور ۱۰۰ نیروی جهادی در بندر امام خوزستان برای ساخت منازل مسکونی برای محرومین تشکیل خواهد شد.
 
وی اضافه کرد: دومین قرارگاه در کوهدشت شمالی استان لرستان جهت ساخت ۲ مدرسه ابتدایی و برنامه‌های فرهنگی و پزشکی تشکیل  که ۶۰ نفر به این منطقه اعزام می‌شوند.
 
وی گفت: قرارگاه جهادی عهد خدمت بسیج دانشجویی نیز در هلیلان ایلام تشکیل می‌شود که حدود ۳۵۰ دانشجو در یک هفته مشغول فعالیت در زمینه ساخت سرویس بهداشتی، تعمیر منازل محرومین و آب‌رسانی فعالیت خواهند شد.

اخلاص‌مند خاطرنشان کرد: قرارگاه حضرت زهرا (س) نیز در قنوات و قمرود استان تشکیل می‌شودکه ۱۰۰ دانشجوی دختر برنامه‌های فرهنگی، آموزشی و پزشکی را انجام می‌دهند.
 
تصویب اجرای چهار طرح جدید گردشگری 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم از تصویب اجرای چهار طرح گردشگری درجلسه کمیته فنی سرمایه‌گذاری این استان خبر داد.

 علیرضا ارجمندی هفته گذشته  اظهار کرد: این طرح‌‎ها شامل یک مجتمع گردشگری، یک مهمان‌پذیر و دو هتل است.

وی با بیان این‌که طرح‌های گردشگری فوق در قم و شهرستان کهک اجرایی می‌شود، ادامه داد:  حجم سرمایه‌گذاری در این چهار طرح بیش از ۱۳۳ میلیارد تومان است که با بهره‌برداری از آنها برای ۵۲ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود.

وی در ادامه با بیان این که در این جلسه موافقت اصولی ۹ طرح گردشگری در قم، کهک و سلفچگان نیز تمدید شد، گفت: حجم سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها ۳۲۱میلیارد تومان است که برای ۲۸۶ نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

جذب ۱۰۹ میلیارد ریال برای فعالیت‌های فرهنگی 

مدیرکل فرهنگ‌وارشاد اسلامی قم گفت: با پیگیری سال گذشته و بعد از سفر اخیر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ، ۱۰۹ میلیارد ریال دراستان برای حمایت‌ از فعالیت‌های فرهنگی هنری و موسسه‌هایی که شرایط لازم داشته باشند را جذب کردیم.

سید موسی حسینی کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: این حمایت‌ها در قالب دریافت طرح از موسسه‌های فرهنگی هنری صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این تزریق اعتبار می‌تواند ما را برای سال آینده امیدوار کند گفت: امسال در بخش‌های مختلف مانند کنگره شهدا، بخش هنری، عفاف‌وحجاب، فضای مجازی و تولید اپلیکیشن‌های گوناگون و همچنین حوزه‌های پژوهشی برنامه‌های خوبی تصویب شد.

آغاز مرمت کاروانسرای تاریخی صدرآباد قم 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: عملیات مرمت کاروانسرای تاریخی صدرآباد قم از محل اعتبارات ملی در حال اجرا است.

 علیرضا ارجمندی هفته گذشته در گفت وگویی از آغاز مرمت کاروانسرای تاریخی صدرآباد با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی خبر داد و افزود: در این پروژه اقدام‌های مرمتی، چون سبک‌سازی، دوخت و دور ترک‌ها، اجرای صندوقه و آجر فرش بام در حال انجام است.

وی افزود: بنای کاروانسرای تاریخی صدرآباد منحصر به فرد و شامل ۲ حیاط مرکزی و ۶ برج دیده‌بانی است و تمام بنای کاروانسرا با آجر ساخته شده و حتی پشت‌بام نیز با آجرهای خطایی فرش شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم قدمت کاروانسرای صدرآباد را مربوط به دوران صفوی ـ قاجار عنوان کرد و گفت: این اثر تاریخی در بخش مرکزی و ۵۰ کیلومتری شمال شرق قم در بیرون روستای محمدآباد واقع شده و در تاریخ ۶ آبان ۱۳۶۳ به شماره ۱۶۶۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

برگزاری تورهای قم‌گردی در نوروز ۱۴۰۱ 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم از برگزاری تورهای متنوع قم‌گردی درنوروز ۱۴۰۱ باحضور راهنمایان تخصصی گردشگری خبر داد.

مهدی نصر اصفهانی درگفت و گویی اظهار داشت: تورهای متنوع قم‌گردی نوروز ۱۴۰۱ با بهره‌مندی از ظرفیت آژانس‌های مسافرتی و سمن‌های گردشگری برگزار می‌شود. 

وی در ادامه با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در اجرای تورهای قم‌گردی با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان افزود: تورهای قم‌گردی شامل طبیعت‌گردی، بازدید از مراکز تفریحی و تاریخی، موزه‌ها و خانه موزه‌ها؛ کویرنوردی، گشت و گذار در تالاب‌ها، دریاچه نمک و کاروانسراهای تاریخی است.

لزوم اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری 

 استاندار قم با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته در زمینه تخصیص اراضی ۳۲ و ۴۸ هکتاری به عنوان پشتیبان اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری قم، اضافه کرد: از طریق افزایش تعاملات و هماهنگی های درون استانی و ملی، باید مسیر رسیدن به هدف‌های نهایی مد نظر این طرح فراهم شود.

 سید محمدتقی شاهچراغی در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان که در سالن جلسات کرامت استانداری قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت کار هماهنگ و تعامل بین همه بخش‌ها، گفت: باید از فرصت موجود برای بهره‌برداری از اعتبارات و مجوزهای صادر شده برای سرعت بخشی به روند اجرای طرح‌های مرتبط با ستاد بازآفرینی شهری استفاده شود.

وی با اشاره به اعتبارات تخصیصی و مجوزهای صادره برای طرح‌های اولویت دار شهری در سفر ریاست جمهوری به قم، ادامه داد: با هم افزایی و استفاده مناسب از ظرفیت‌های موجود، زمینه عملیاتی شدن این طرح‌ها فراهم شود.

اسکان ۴ هزار گردشگر خارجی در اماکن‌ اقامتی 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری‌ و صنایع‌دستی قم گفت: طی هفته‌ گذشته در اماکن‌ اقامتی مجاز استان‌ قم میزبان بیش از ۴ هزار گردشگر خارجی بودیم که برای ایام عید نوروز این حجم بیشتر خواهد شد.

علیرضا ارجمندی هفته گذشته در گفت و گویی با بیان این که با ورود گردشگران‌ خارجی ضریب اشغال اماکن‌ اقامتی استان به ۶۷ درصد رسیده است، افزود: محدودیتی برای ورود مسافران‌خارجی نداریم و تمهیداتی برای نیمه‌شعبان و روزهای پایانی سال  اندیشیده شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در ادامه از رعایت ۸۰ درصدی شیوه‌نامه‌های بهداشتی در اماکن‌اقامتی و هتل‌های استان خبر داد گفت: امنیت، بهداشت و ارائه خدمات به گردشگران رصد می‌شود.

ارجمندی ضریب اشغال تخت‌های اقامتی در استان را ۷۰ درصد اعلام کرد و گفت: به دنبال سرمایه‌گذاری برای افزایش تعداد تخت اقامتی در استان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهرپردیسان به عنوان اولین پایگاه خبری رسمی پردیسان و با هدف اطلاع رسانی و پیگیری مشکلات این منطقه راه اندازی شده است. خواهشمندیم با عضویت در کانال ایتای شهرپردیسان ما را در پیگیری مشکلات این منطقه همراهی کنید.