12:30

1403/02/01

یادواره شهدای ارتش در قم برگزار می‌شود

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با اشاره به اینکه شهدای ارتش در غربت هستند گفت: یادواره ۵۶۵ شهید ارتش در قم ۲۳ اردیبهشت در باغ‌موزه دفاع مقدس قم برگزار می‌شود.

به گزارش شهرپردیسان، امیر سرتیپ دوم سپاه محمدرضا فولادی، رئیس سازمان حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری «نخستین گرامیداشت ۵۶۵ شهید ارتش در استان قم» که امروز ۲۱ اردیبهشت‌ماه در مجتمع امام‌خمینی(ره) بنیاد شهید استان برگزار شد، بیان کرد: برانگیختگی مردم و تقویت و ارتقای فرهنگ ایثار و شهادت در استان اهداف اصلی این کنگره است.

وی با بیان اینکه روستای فردو ۵۰۰ رزمنده، پنج آزاده و ۱۱۸ شهید دارد، افزود: ارتش استان قم در دوران دفاع مقدس ۵۶۵ شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرد که از این میان، ۹ شهید خلبان بودند.

فولادی با اشاره به ۵۲ رزمنده مفقودالاثر ارتش جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: برای پاسداشت این شهدا همراه با تدابیر و رهنمودهای کنگره شهدای قم و سایر نهادی‌های ذی‌ربط در قالب پنج یادواره و یک اجلاسیه به بزرگداشت شهدای گرانقدر خواهیم پرداخت.

وی تصریح کرد: نخستین آیین گرامیداشت شهدای ارتش در استان فردا، ۲۲ اردیبهشت با حضور در حرم مطهر حضرت معصومه(س) و نثار گل به مزار شهید قرنی برگزار می‌شود و در ادامه به ۱۲۳ شهید در مقبره شیخان ادای احترام خواهیم کرد.

فولادی ادامه داد: اولین یادواره روز جمعه، ۲۳ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در محل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم، با میزبانی از گروه اول خانواده شهدای ارتش در استان و زنده کردن یاد و خاطره ۱۱۰ شهید ارتش در استان برگزار می‌شود، در این مراسم که با پیام مرجع عالیقدر آیت‌الله نوری همدانی آغاز خواهد شد، از سردیس شهید فراشاهی و پنج جلد کتاب ستارگان آسمانی با موضوع ۵۶۵ شهید رونمایی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه اولین یادواره به همت ستاد ارتش برگزار می‌شود، گفت: این مراسم با سخنرانی امیر سیاری، رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران و حضور جمعی از مسئولان استانی همراه خواهد بود‌.

رئیس سازمان حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: دومین یادواره شهدای ارتش در استان قم، ۲۶ خردادماه سال جاری به همراه ادای احترام به ۱۱۰ شهید دیگر و به همت نیروی هوایی ارتش برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه سومین یادواره، ۱۴ تیرماه سال جاری به همت نیروی زمینی ارتش برگزار می‌شود که با ادای احترام به ۱۱۰ شهید دیگر همراه است، افزود: چهارمین یادواره در مردادماه سال جاری به همت نیروی دریایی ارتش و پنجمین یادواره در سوم شهریورماه سال جاری به همت نیروی پدافند هوایی برگزار می‌شود.

فولادی گفت: اجلاسیه گرامیداشت ۵۶۵ شهید ارتش در استان قم، در نیمه اول آبان‌ماه برگزار می‌شود و زمان و محل برگزاری متعاقبا اعلام خواهد شد.

علی‌اکبر خوش‌گفتار، دبیر کنگره نخستین گرامیداشت ۵۶۵ شهید ارتش در استان قم در این نشست بیان کرد: اولین کنگره شهدا در استان در سال ۱۳۷۳ شکل گرفت و لذا هر چند سال یک بار این اتفاق ویژه در سطح استان‌ها برگزار می‌شود و امسال پس از ۲۷ سال، نوبت برگزاری به استان قم رسید.

وی با بیان اینکه کلیه نهادهای دولتی، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مؤسسات فرهنگی در کنگره شهدای استان همکاری و مشارکت‌های لازم را دارند، افزود: تجلیل و تکریم خانواده شهدای ارتش در استان قم در قالب گرامیداشت یاد و خاطره ۵۶۵ شهید ارتش در استان انجام خواهد شد.

خوش‌گفتار اظهار کرد: تولید کتب تصاویر و معرفی شهدا و زندگینامه آن‌ها، تهیه و تولید مستندهای زندگی شهدا مانند فیلم سمفونی شهدای قم، اجرای تئاتر با موضوع شهدای ارتش استان، برگزاری برنامه شب‌های آفتابی با موضوع بازسازی صحنه‌های دفاع مقدس نیز از جمله اقدامات کمیته برگزاری گرامیداشت ۵۶۵ شهید ارتش در استان قم با هدف زنده کردن یاد و خاطره و مشی آن‌هاست.

وی با بیان اینکه ساخت سردیس‌های شهدای ارتش و المان‌های دفاع مقدس از جمله دیگر اقداماتی است که در قالب این گرامیداشت انجام خواهد شد، گفت: کنگره شهدا بناست در آبان‌ماه سال جاری اجلاسیه‌های چندگانه را برگزار کند که یکی از آن‌ها اجلاسیه پایانی ارتش است و در آن میزبان امیر موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران هستیم.

خوش‌گفتار ادامه داد: کنگره شهدا یک برنامه حکومتی نیست بلکه کاملاً مردمی برگزار می‌شود، لذا از مردم استان قم برای شرکت در مراسم و برنامه‌های گرامیداشت شهدای ارتش استان دعوت خواهیم کرد.

دبیر کنگره نخستین گرامیداشت ۵۶۵ شهید ارتش در استان قم یادآور شد: اولین برنامه این کنگره ادای احترام به شهدای ارتش در استان قم، فردا ساعت ۱۸ از مزار شهید قرنی آغاز می‌شود و در ادامه جهت ادای احترام به ۱۲۳ شهید ارتش و گلبارانی و عطرافشانی قبور آن‌ها در مقبره شیخان قم حضور خواهیم یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا ناظمی، معاون فرهنگی اداره کل بنیاد شهید استان قم در این نشست گفت: یادواره شهدای ارتش یکی از این برنامه‌هاست که امسال در قالب ۵ یادواره و یک اجلاسیه به منظور گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ارتش در استان قم برگزار خواهد شد.

ناظمی ابراز کرد: تلاش‌های بی‌وقفه‌ای در راستای گرامیداشت ۵۶۵ شهید ارتش در استان قم انجام می‌شود و امیدواریم همگی بتوانیم در مسیر ترسیم شده شهدا گام برداریم.

وی تصریح کرد: منویات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب اسلامی بر برگزاری مراسمات گرامیداشت شهدای دفاع مقدس تأکیدات ویژه داشتند و لذا ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با جدیت دنبال می‌شود.
ناظمی ادامه داد: برپایی این یادواره‌های شهدا نشان دهنده آن است که ما باید مسیر شهدای والامقام را که در وصایای خود راه را برای ما ترسیم کرده‌اند، زنده نگه داریم.

در ادامه نشست، نعمت محسنی زرین، فرمانده پایگاه پدافند هوایی حضرت معصومه(س)، بیان کرد: باتوجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تهاجم فرهنگی دشمنان که به شکل ترکیبی انجام می‌شود ، یکی از اقداماتی که می‌توان برای خنثی‌سازی آن انجام داد، زنده نگهداشتن و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام دفاع مقدس است.

فرمانده ارشد ارتش در استان قم با اشاره به اینکه هنگام ورود به منازل خانواده‌های شهدا سرور و شعف غیرقابل وصف شامل حال ما می‌شود، بیان کرد: ما با جهاد تبیین باید فرهنگ ایثار و شهادت را در بین نسل جوان انقلابی زنده نگه داریم.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهرپردیسان به عنوان اولین پایگاه خبری رسمی پردیسان و با هدف اطلاع رسانی و پیگیری مشکلات این منطقه راه اندازی شده است. خواهشمندیم با عضویت در کانال ایتای شهرپردیسان ما را در پیگیری مشکلات این منطقه همراهی کنید.