11:54

1403/05/06

از نرم‌افزار علوم حدیث در قم رونمایی شد

آیین رونمایی از نرم‌افزار علوم حدیث با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در سالن اجتماعات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شهرپردیسان، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سید علی قاضی عسکر امروز در آیین رونمایی از نرم‌افزار علوم حدیث در سالن اجتماعات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در قم اظهار داشت: تا دو سه سال پیش، وهابیت با تبلیغ‌های مسمومی که در دنیا داشت، خیلی‌ها را فریب ‌می‌داد.

وی در ادامه افزود: اما بعد از قضایای داعش و جنایت‌های صورت گرفته و همچنین شرایط امروز حاکم بر عربستان که موجب کنار زدن وهابی‌ها شده، اکنون زمینه برای توسعه مکتب اهل بیت (ع) در آمریکا و اروپا و کشورهای مختلف فراهم می‌باشد.

قاضی عسکر با اشاره به تولید نرم‌افزار علوم حدیث، این اقدام را در راستای کمک به محققان و پژوهشگران علوم حدیثی بسیار بزرگ و ارزشمند توصیف کرد و بیان داشت: همه پژوهش‌گران دارالحدیث که دارای سابقه‌های خوبی نیز در تحقیق و پژوهش علوم حدیثی هستند، برای همکاری آمادگی دارند.

وی خلاء‌های موجود در علم حدیث را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: حواس‌مان باشد که هر حدیثی را هر جایی نقل قول نکنیم.

وی همچنین ادامه داد: باید بفهمیم که هر کتاب حدیثی برای کدام کشور مناسب است، چرا که هر کشور زمینه‌های خودش را دارد، و این نیازمند کار گسترده از سوی محققان و اندیشمندان حوزه‌های علمیه است تا بتوانیم اندیشه‌های والا را به مردم دنیا معرفی نموده و محبت و عشق اهل‌بیت (ع) را در دل‌ها ایجاد کنیم.

رئیس دارالحدیث در بخش دیگری از سخنان با اشاره به گستردگی فقه شیعه یادآور شد: امروز مسائلی وارد شده که سابقه‌ای در فقه ما ندارد، باید با اصول و محکمات استنباط کنیم، به عنوان نمونه، هوش مصنوعی یکی از همین مسائل است.

قاضی عسکر اضافه کرد: هوش مصنوعی خیلی مطلب دارد که باید از منظر فقهی به آن پرداخته شود، حوزه علمیه ما باید زودتر و جلوتر از زمان حرکت کند.

وی تاکید کرد: قبل از اینکه، این مسائل برای ما بحران ایجاد کند، محققان و اندیشمندان باید وارد شوند، و کارهای فاخر و بزرگی انجام دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاضی عسکر تصریح کرد: باید ما پیش‌دستی کنیم و بگوییم، از هوش مصنوعی این‌گونه می‌شود استفاده کرد، راه‌های انحراف آن را نیز مشخص، و به مردم هشدار دهیم.

حجت‌الاسلام حجت باشتنی مدیر گروه علمی حدیث و رجال مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم‌اسلامی نور نیز در ادامه این مراسم با اشاره به تولید نرم‌افزار کتابخانه‌ای علوم حدیث گفت: این نخستین نرم‌افزار تولید شده در خصوص علوم حدیث و روایت‌های شیعه و سُنی است.

حجت‌الاسلام حجت باشتنی با معرفی این نرم‌افزار خاطرنشان کرد: کتابخانه علوم حدیث یک کتابخانه‌ دیجیتال است، منابع آن متشکل از کتاب‌هایی می‌باشد که ارتباط مستقیم با شناخت، فهم و چگونگی گرفتن حدیث دارد.

وی ادامه داد: این کتابخانه مشتمل بر کتاب‌هایی است که به بیان دانش‌ها و مهارت‌های پیرامونی حدیث در ۲ جنبه سند و متن جهت اعتبارسنجی و فهم حدیث می‌پردازد.

باشتنی نرم‌افزار فوق را شامل مهمترین کتاب‌های علوم حدیث از مولفان شیعه و اهل سنت از قرن سوم هجری تاکنون ذکر کرد و گفت: سعی شده تا در نسخه اول این نرم‌افزار، مهمترین منابع علوم حدیثی عرضه شود، در نسخه‌های بعدی نیز این کتابخانه را جامع‌تر خواهیم کرد که در قالب کتابخانه استاندارد نور و به صورت رومیزی ارائه خواهد شد.

وی همچنین این کتاب‌خانه را مشتمل بر ۳۸۷ عنوان کتاب و ۴۹ عنوان رساله در ۵۵۰ جلد از مهمترین منابع شیعه و اهل سنت دانست و اظهار کرد: این منابع شامل موضوع‌های مختلف علوم حدیث از قبیل تاریخ حدیث، علم رجال، درایه یا مصطلح الحدیث، فقه الحدیث، علل الحدیث و نقد الحدیث است.

مدیر گروه علمی مرکز تحقیقات کامیپوتری نور همچنین دسته‌بندی موضوعی کتاب‌ها را از قابلیت‌های این نرم‌افزار برشمرد و بیان کرد: کتاب‌های در ۲ سطح، دسته‌بندی شده‌اند، سطح اول بیان‌گر موضوع کلی کتاب و سطح دوم نیز مربوط به موضوع‌های جزیی‌تر کتاب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهرپردیسان به عنوان اولین پایگاه خبری رسمی پردیسان و با هدف اطلاع رسانی و پیگیری مشکلات این منطقه راه اندازی شده است. خواهشمندیم با عضویت در کانال ایتای شهرپردیسان ما را در پیگیری مشکلات این منطقه همراهی کنید.