13:41

1403/05/06

در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه پردیسان: حوزه و دانشگاه روی مدیریت تقاضا کار کنند

به گزارش شهرپردیسان، آیت الله سیدصمصام‌الدین قوامی، امام جمعه پردیسان قم در خطبه‌های عبادی-سیاسی نماز جمعه مورخ 17 آبان‌ماه 1398 با اشاره به ایام هفته‌ی وحدت و میلاد رسول‌الله صلوات‌الله علیه، نهم ربیع‌الاول و آغاز ولایت مطلقه‌ی امام عصر عجل‌الله‌فرجه را تداوم ولایت رسول‌الله دانست و افزود: از سال 260 جلوه‌ی ولایی آن حقیقت شروع می‌شود. نبوت با پیامبر خدا در 28 صفر ختم می‌شود، ولی ولایت آغاز می‌شود و به حضرت ولی عصر عجل‌الله‌فرجه ختم می‌شود، این‌ها دو خاتم هستند؛ یکی خاتم‌الانبیا و یکی خاتم‌الاولیا و الاوصیا. هر دو یک اسم دارند و یک حقیقت نورانی هستند. لذا ما در این بیست روز از یک حقیقت بحث می‌کنیم، حقیقتی که وجود بر اساس آن ایجاد شده است.

 

استاد حوزه‌ی علمیه‌ی قم تأکید کرد: این دو خاتم پایان تاریخ‌اند و آخرین حرف‌اند. سند بالادستی هستند که گفتمانی را ارائه می‌دهند که ما مفتخر به ساختن آن هستیم. بر اساس آن با اسلام ناب محمدی انقلاب اسلامی کرده‌ایم. رهبری که برگزیدیم نائب همین‌هاست، نایب آن ولی مطلق است که از 260 شروع کرد و حالا در شکل ظاهری آن جهان در مدیریت ولایی اوست. و بسیار مدیریت موفقی دارد و این قافله را دارد به مقصد می‌رساند. او بلد است، راه‌بلد است. ناظر و هادی و حامی است. امت‌اش را تنها نمی‌گذارد. امت‌اش را تربیت می‌کند تا به‌دست آن‌ها مقاصد خاتم‌الانبیا و خاتم‌الاوصیا تحقق یابد.

 

خطیب پردیسان تأکید کرد: امام عصر عجل‌الله‌فرجه تنها مدیری است که ابرقدرت کامل است، بر همه‌چیز، حتی قلب و قدم. می‌تواند در همه‌چیز تصرف کند. با اراده‌ی او که اراده‌ی الهی است همه چیز درست می‌شود. اگر منتظر او باشیم و برای سلامتی او دعا کنیم و تابع‌اش باشیم، او ما را تنها نخواهد گذاشت. این امام منصور ما را نصرت می‌دهد. لذا این که می‌بینید ما گاهی به رنج می‌افتیم تا به جایی برسیم، این طبیعت ماست. خداوند نمی‌خواهد چیزی را رایگان و بی‌زحمت به بشر بدهد. باید تلاش کنید: انّک کادح إلی ربّک کدحاً؛ بدون کدح نمی‌شود به قله رسید.

 

امام جمعه‌ی پردیسان افزود: جهان تا این حقیقت را خوب نشناسد، به سعادت نمی‌رسد، کژ می‌رود و ضال می‌شود. باید این حقیقت را درست شناخت.

 

آیت الله قوامی با اشاره به روز ملی کیفیت و نام‌گذاری سال جاری به نام رونق تولید تأکید کردند: استفاده از تولید داخلی با حرام کردن درست نمی‌شود، تنباکو نیست که سریع بگویید حرام است. باید فرهنگ‌سازی شود و همه دست به دست هم دهند. باید تولیدات غیرملی، اگر مشابه داخلی نداشته باشد را به منکر تبدیل کنیم، امر به تولید ملی و نهی از مصرف کالای غیر تولید ملی بکنیم. ابتدا باید مقدمات این‌ها آماده شود.

 

امام جمعه‌ی پردیسان با انتقاد از ناتوانی ساختار آموزشی در تربیت نیروی انسانی ماهر گفت نیروی انسانی ورزیده اولین رکن استاندارد است. نیروی ماهر با این آموزش و پرورش؟ خسته‌ای که می‌خواهد سینه‌خیز راه برود! فقط با کاغذ! باید به سمت مهارت‌آموزی برویم. دانشگاه‌های ما-جز یک بخشی کمی-فقط مدرک می‌دهند. سیستم تربیتی ما قوی نیست. آموزش و پرورشی که در مدتی کوتاه شش وزیر عوض کند چه‌طور می‌تواند نیروی ماهری بیرون بدهد که اولین قید استاندارد است؟ بعد دنبال کیفیت و رونق تولید هستیم؟ با این دولت؟ دولتی که اصلاً سرگرم جای دیگری است؛ کاری به این‌ها ندارد و هدف دیگری دارد.

 

خطیب پردیسان در ادامه گفت: استانداردهایی که کیفیت را ایجاد می‌کنند تابع خواسته‌های مشتریان و مردم هستند. اگر مانتوی بی‌دکمه خواستند آن می‌شود استاندارد! اگر روی بازار تقاضا تأکید کنیم. این‌گونه این صنعتی که خیلی مفید نیست رشد می‌کند. یک خانمی می‌گفت اگر آقایان متقاضی نبودند، خانم‌ها خودشان را این‌طور عرضه نمی‌کردند. ما که نباید دنبال خواسته‌ها باشیم.

 

وی افزود: غرب خواسته‌های مشتری را با دنیای مجازی و تبلیغات هدایت می‌کند. فرق نمی‌کند نسل جوان را با مواد مخدر و بازی مخرب معتاد کنید، و یا این که با مطالبات غیرمفید و مضر. بعد تولیدکننده‌ای که انقلابی نیست، دنبال سود است می‌گوید ما هم چیزی را تولید می‌کنیم که می‌خواهند.

 

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با هشدار نسبت به جهت‌دار شدن نیازهای مردم یادآور شد: ما نیازهای بد را بدون فرهنگ‌سازی منکر حساب می‌کنیم و با آن مقابله می‌کنیم. ابتدا باید نیازهای نسل جوان را به طور حقیقی به او معرفی کنیم. الآن فست‌فودها رشد کرده است. چرا؟ چون این نیاز منفی را در نسل ما ایجاد کردند؛ به هر دلیلی. می‌دانند چه‌طور نیاز کاذب ایجاد کنند اما ما که حاکم هستیم در مدیریت نظام انگیزش مشکل پیدا کرده‌ایم. ما نمی‌توانیم بازار تقاضا را مدیریت کنیم، وقتی نتوانستیم تقاضا را مدیریت کنیم، عرضه هم از دست ما خارج می‌شود.

 

آیت الله قوامی با تأکید بر این‌که راه حل مدیریت تقاضا فرهنگ‌سازی و حرکت ایجابی است افزود: اگر حریف شدید بازار تقاضا را مدیریت کنید، بازار عرضه و تولید هم درست می‌شود. کشور ما هیچ کم ندارد. نیرو، مواد اولیه، ثروت، فضا و دانش داریم. مشکل این طرف است: مدیریت خواسته‌ها و نیازها. شما گاهی باید نیاز ایجاد کنید و بیافرینید؛ نیازهای ملکوتی و خدایی. حوزه و دانشگاه باید به فکر باشند. روی این نکته کار کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهرپردیسان به عنوان اولین پایگاه خبری رسمی پردیسان و با هدف اطلاع رسانی و پیگیری مشکلات این منطقه راه اندازی شده است. خواهشمندیم با عضویت در کانال ایتای شهرپردیسان ما را در پیگیری مشکلات این منطقه همراهی کنید.