12:34

1403/05/06

دغدغه‌های مرکز نور در موضوع علوم اسلامی و انسانی دیجیتال

از دو سال قبل آزمایشگاه هوش مصنوعی با رویکرد علوم اسلامی و انسانی افتتاح گردید که تا کنون منشأ تأثیرات مثبتی بوده است و علاقمندان می‌توانند با مراجعه به آدرس ai.inoor.ir از فعالیت‌ها و محصولات این آزمایشگاه اطلاع حاصل نمایند.

به گزارش پایگاه خبری شهرپردیسان، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد حسین بهرامی رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) امروز در نشست خبری افتتاح پژوهشکده علوم اسلامی و انسانی دیجیتال که در سالن جلسات این مرکز در قم برگزار شد در سخنانی به تأثیر فناوری اطلاعات در بخش‌های مختلف زندگی بشر اشاره کرده و افزود: تصور اولیه این بوده که فناوری اطلاعات باید یک ابزار در خدمت انسان باشد، اما تأثیر‌گذاری فناوری‌ اطلاعات بسیار بیشتر از یک ابزار بوده و موضوعات جدیدی را در رشته‌های مختلف به‌ وجود آورده است.
وی با اشاره به تأثیرات فناوری اطلاعات در موضوع علوم انسانی و اسلامی به رویکردهای مختلف کارشناسان اشاره کردند و افزودند: دو رویکرد در مورد فناوری مطرح است؛ اول اینکه فناوری می‌تواند در رابطه با علوم اسلامی و انسانی مؤثر باشد و دوم اینکه علوم اسلامی و انسانی دیجیتال، یک رشته جدید و مستقل است.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر بهرامی گفت: وضعیت این رشته جدید در مراکز علمی و دانشگاهی غربی و حتی کشورهای مسلمان بسیار جدی است و کارهای علمی فراوانی درباره این موضوع انجام گرفته است. به عنوان مثال اگر عنوان علوم انسانی دیجیتال (Digital Humanities) را در پایگاه‌های مطرح علمی مانند JStore جستجو کنیم پاسخ‌های فراوان از مقالات و کتب پیدا می‌شود که نشان‌دهنده اهمیت این موضوع در تحقیقات و پژوهش‌های آن مراکز می‌باشد.
وی افزود: اگر در علوم اسلامی و انسانی دیجیتال، به‌ دنبال تحول هستیم باید این موضوع را جدی بگیریم و برای آن تلاش بیشتری انجام دهیم متأسفانه در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه توجه لازم به این موضوع نشان داده نمی‌شود و اگر به موقع و در زمان مناسب به این موضوع پرداخته نشود موجب انفعال و پشیمانی در آینده نزدیک خواهد شد.
رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در ادامه سخنان خود به دغدغه‌های مرکز نور در موضوع علوم اسلامی و انسانی دیجیتال پرداخته و افزود: فعالیت‌های در حال انجام در این مرکز بیشتر پیرامون همین موضوع است که به چند نمونه از کارهای صورت گرفته اشاره می‌کنم، از دو سال قبل آزمایشگاه هوش مصنوعی با رویکرد علوم اسلامی و انسانی افتتاح گردید که تا کنون منشأ تأثیرات مثبتی بوده است. علاقمندان می‌توانند با مراجعه به آدرس ai.inoor.ir از فعالیت‌ها و محصولات این آزمایشگاه اطلاع حاصل نمایند.
وی افزود: راه‌‌اندازی نشریه تخصصی در موضوع علوم اسلامی و انسانی دیجیتال که به تازگی فراخوان مقاله نیز برای آن انجام گرفته و امید داریم به‌زودی نسخه اول این نشریه منتشر گردد. تلاش می‌کنیم تا مقالات محققان برای همایش‌های بین‌المللی و نشست‌های علمی ارسال گردد.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر بهرامی خاطرنشان ساخت: افتتاح پژوهشکده علوم اسلامی و انسانی دیجیتال که روز پنجشنبه 30 آذرماه صورت گرفت از دیگر برنامه هاست، تحقیق، شناسایی و مطالعه مسائل مرتبط با علوم اسلامی و انسانی دیجیتال، ارتباط و تعامل با شخصیت‌های داخلی و خارجی، داده‌کاوی در رشته‌های مختلف علوم اسلامی و انسانی، ارتباط میان علوم اسلامی و انسانی و توجه به فضاهای جدید علمی از مهم‌ترین اهداف این پژوهشکده می‌باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر بهرامی در پایان سخنان خود با اشاره به افتتاح پژوهشکده‌های علوم اسلامی با رویکرد فناورانه در دیگر مؤسسات پژوهشی مانند مؤسسه اسراء، گفت: این‌ چنین اقدامات را به فال نیک می‌گیریم و برای تعامل و هم‌افزایی تلاش خواهیم کرد و امیدواریم که دیگر مؤسسات و مراکز علمی و آموزشی نیز به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهرپردیسان به عنوان اولین پایگاه خبری رسمی پردیسان و با هدف اطلاع رسانی و پیگیری مشکلات این منطقه راه اندازی شده است. خواهشمندیم با عضویت در کانال ایتای شهرپردیسان ما را در پیگیری مشکلات این منطقه همراهی کنید.