13:16

1403/05/06

نسخه ۴ نرم‌افزار جامع تفاسیر نور رونمایی شد

نسخه ۴ نرم‌افزار جامع تفاسیر نور در آستانه ماه مبارک رمضان با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، مسئول دفتر مقام معظم رهبری رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری شهرپردیسان، در این مراسم که مسئول دفتر رهبر معظم انقلاب در قم، تولیت مسجد جمکران، استاندار، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جمعی از پژوهشگران حضور داشتند، حجت‌الاسلام راشدی‌نیا معاون پژوهش مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی طی سخنانی به معرفی اجمالی نرم‌افزار جامع تفاسیر پرداخت و گفت که این نرم‌افزار یکی از باسابقه‌ترین، جامع‌ترین و پرمخاطب‌ترین نرم‌افزارهای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است.

به گفته وی، نسخه نخست نرم‌افزار جامع تفاسیر نور در سال‌های آغازین فعالیت این مرکز با عنوان نورالانوار تولید شد. اولین نسخه ویندوزی این نرم‌افزار در سال ۱۳۷۶ با عنوان نورالانوار ۲ معرفی گردید. این نرم‌افزار از دو بخش کتابخانه و دانشنامه تشکیل شده بود که متناسب با حجم و کیفیت فناوری آن سال‌ها حجم قابل توجهی از اطلاعات را برای اولین بار به صورت دیجیتال در اختیار کاربران قرار می‌داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور نیز در سخنانی به مرور اجمالی فعالیت این مرکز طی ۳۵ سال فعالیت آن اشاره کرد و گفت: این مرکز سال ۱۳۶۸ با حمایت و عنایت رهبر انقلاب تاسیس شد. طی این مدت این مرکز موفق شده مجموعه وسیعی از محتواهای اسلامی را به نسخه دیجیتال تبدیل کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی افزود: امروز کتابخانه نور حائز بیش از ۱۰۰ هزار جلد کتاب از منابع علوم اسلامی در تمامی رشته‌ها از منابع متقدم و متاخر به زبان‌ها و مذاهب مختلف می‌باشد که تقریبا تمام آنچه که یک محقق به آن نیاز دارد را شامل می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ادامه داد: بر روی بخش عمده‌ای از این محتواها کار پژوهشی از جمله طبقه‌بندی اطلاعات و برچسب‌گذاری تخصصی، ایجاد درخت‌واره در رشته‌های مختلف، ایجاد نظام‌های موضوعی بر روی کتاب‌های اصلی علوم اسلامی و استفاده از آخرین فناوری‌های روز برای تولید و پردازش و عرضه اطلاعات دیجیتال صورت پذیرفته است.

وی با اشاره به اینکه در این مرکز از ۱۵ سال بدین‌سو در هر دوره‌ای متناسب با آن دوره از هوش مصنوعی بهره‌برداری می‌شود، گفت:‌ امروز حدود۱۰۰ عنوان نرم‌افزار اسلامی و بیش از ۲۰ پایگاه اینترنتی در ارائه محتواهای اسلامی فعال هستند.

شایان ذکر است؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی،‌ مسئول دفتر رهبر انقلاب اسلامی سخنران اصلی مراسم رونمایی از نسخه ۴ نرم‌افزار جامع‌التفاسیر نور بود.

در پایان این مراسم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی عراقی، آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین اجاق‌نژاد تولیت مسجد جمکران و سیدمحمد آقامیری استاندار قم از نسخه ۴ نرم‌افزار جامع تفاسیر نور رونمایی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهرپردیسان به عنوان اولین پایگاه خبری رسمی پردیسان و با هدف اطلاع رسانی و پیگیری مشکلات این منطقه راه اندازی شده است. خواهشمندیم با عضویت در کانال ایتای شهرپردیسان ما را در پیگیری مشکلات این منطقه همراهی کنید.