11:52

1403/05/06

نشست خبری رونمایی از نرم‌افزار جامع تفاسیر نسخه 4 در مرکز نور برگزار شد

همزمان با اعیاد ماه شعبان و در آستانه حلول ماه مبارک رمضان ماه بهار قرآن نشست خبری رونمایی از یک محصول فاخر قرآنی در مرکز نور برگزار گردید.

به گزارش پایگاه خبری شهر پردیسان، حجت‌‎الاسلام والمسلمین تقی آسمانی – مدیر گروه علمی قرآن درباره این محصول قرآنی گفت: نرم‌افزار جامع تفاسیر از مهم‌ترین و فاخرترین نرم‌افزار مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در رشته تفسیر قرآن می‌باشد. در سال 76 نسخه‌‌ی اول این نرم‌افزار با اسم نورالانوار منتشر شد که چندی بعد نام نرم‌افزار به (جامع تفاسیر) تغییر کرد.
حجت‌الاسلام آسمانی در بیان هدف تولید این نرم‌افزار گفتند: نسخه همراه قرآن‌ نور و پایگاه جامع قرآنی را مدتی قبل عرضه کرده‌ایم که هر کدام در جای خود مورد استقبال کاربران قرار گرفته‌اند؛ ولی بستر نرم‌افزار همراه و وبگاه نمی‌توانند به اندازه نرم‌افزار رومیزی در کار پژوهش و تحقیق کارساز باشند و بیشتر در بستر رومیزی انجام می‌گیرند. تسهیل پژوهش‌های قرآنی برای پژوهشگران مهمترین هدف ما از تولید این نسخه بوده است.
مدیر گروه علمی در بیان دلیل تولید نسخه چهارم از نرم‌افزار جامع تفاسیر گفت: استفاده از قالب کتابخانه استاندارد نور و همچنین استفاده از جدیدترین کارهای پژوهشی مرکز باعث شد تا نسخه چهارم نرم‌افزار جامع تفاسیر از امکانات فراوان و بدیعی بهره‌مند باشد. منابع نرم‌افزار در نسخه سوم 496 عنوان کتاب در 2192 جلد بوده که نسخه چهارم افزایش دو برابری داشته است (903 عنوان کتاب و رساله در 3577 جلد). تلاش مرکز این بوده که در انتخاب منابع، نگاه علمی و فرامذهبی داشته باشیم و از همه مذاهب آثار علمی را گردآوری کنیم.
حجت‌‎الاسلام والمسلمین تقی آسمانی در توضیح کارهای پژوهشی انجام گرفته در این نرم‌افزار افزودند: تمامی کتب نرم‌افزار در 7 موضوع کلی دسته بندی شده‌اند (463 عنوان تفسیر ترتیبی، 72 عنوان تفسیر موضوعی، 57 عنوان ترجمه‌های قرآن، 319 عنوان منابع تفسیر و علوم قرآنی، 52 عنوان فرهنگنامه، 32 عنوان پرسمان‌های قرآنی و 34 عنوان کتب پیوند خورده به ترجمه و شرح) و همچنین ترجمه‌های نسخه قبل، از 99 عنوان (49 عنوان فارسی و 50 عنوان غیر فارسی در 26 زبان) به 137 عنوان (77 عنوان فارسی و 60 عنوان غیر فارسی به 33 زبان) ارتقا یافته است.
مدیر گروه علمی قرآن در توضیح بخش دانشنامه گفت: در این بخش اطلاعات منابع و کتب بر محور آیات قرآن کریم تنظیم شده است و 404 عنوان تفسیر به‌صورت فرمت‌گذاری شده به آیات قرآن متصل شده است. همچنین احادیث هر آیه از تفاسیر شیعه و اهل سنت استخراج و ارائه و گردیده و نیز به کمک هوش مصنوعی آیات مرتبط در سه دسته مشابه لفظی و موضوعی و هم‌نشین استخراج و به کاربر معرفی شده است.
حجت‌الاسلام آسمانی در مورد قرائت‌های ارائه شده در این نرم‌افزار افزودند: تلاوت‌های ترتیل، تحدیر و تحقیق از 28 قاری در این نرم‌افزار آورده شده، همچنین 4 ترجمه (3 ترجمه فارسی و 1 ترجمه انگلیسی) برای علاقمندان به قرائت قرآن کریم افزوده شده است.
حجت‌‎الاسلام والمسلمین مسیح توحیدی – مدیر اداره نصوص دینی نیز در ادامه در رابطه با فعالیت‌های پژوهشی و هوشمند قرآن کریم گفتند: بیش از 16 هزار واژه قرآنی مورد پژوهش و متن‌کاوی قرار گرفتند و ارتباطشان با آیات قرآن و مفاهیمشان در منابع لغت برای کاربر ارائه گردیده است. با کمک هوش مصنوعی امکان ارائه 17 ویژگی و برچسب برای هر کلمه فراهم گردیده که هم در پایگاه جامع قرآن و هم در نرم‌افزار جامع تفاسیر عرضه شده‌اند و در مجموع 1800000 برچسب صرفی برای کلمات قرآن کریم تعیین گردیده است.
مدیر اداره نصوص دینی در مورد انواع کارکردهای هوش مصنوعی در پژوهش‌های قرآنی افزود: در بخش‌های متنوعی از نرم‌افزار جامع تفاسیر و پایگاه جامع قرآن از هوش مصنوعی جهت تسریع امر پژوهش کمک گرفته‌ایم مانند یافتن نقش‌های نحوی کلمات در آیات قرآن و ارائه آن بصورت گراف تصویری، کشف معادل‌های ترجمه‌شده از کلمات قرآن و امکان مشاهده معنای هر کلمه به‌صورت رنگی شده، پیدا کردن ارتباط آیات با یکدیگر از نظر شباهت لفظی، شباهت اشتقاق، موضوعی و هم‌نشینی و ارائه آن به کاربر.
گفتنی است: مراسم رونمایی از نرم‌افزار جامع تفاسیر نسخه 4 به‌همراه نسخه جدید پایگاه جامع قرآن و نرم‌افزار همراه قرآن نور روز یکشنبه 13 اسفند 1402 ساعت15:30 با حضور آیت‌الله محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهرپردیسان به عنوان اولین پایگاه خبری رسمی پردیسان و با هدف اطلاع رسانی و پیگیری مشکلات این منطقه راه اندازی شده است. خواهشمندیم با عضویت در کانال ایتای شهرپردیسان ما را در پیگیری مشکلات این منطقه همراهی کنید.