07:05

1403/05/06

تهیه دانشنامه فرق و مذاهب توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

آیین رونمایی از نرم افزار فردا در مشهد ذیل کنگره بین المللی امام رضا(ع) در پنل فرق و مذاهب در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری شهر پردیسان، حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا شیر ملکی امروز دوشنبه در نشست خبری رونمایی از نرم افزار دانشنامه فرق و مذاهب گفت: در بحث فرق و مذاهب این ضرورت احساس شد که کار فرقه شناسی دنبال شود و مهمترین ضرورت‌های این کار تعامل بین مذاهب و تلاش برای پیدا کردن نقاط مشترک مذاهب و ایجاد وحدت بین مذاهب می‌باشد.

وی بیان کرد: در تدوین دانشنامه فرق و مذاهب اسلامی این ضرورت احساس شد که عقاید شیعه را از کتاب‌های مذهب خود یا از دیدگاه‌های سایر مذاهب جمع‌آوری کنیم و نگاه فرق و مذاهب دیگر در مورد تشیع نیز شناسایی شود.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا شیر ملکی ادامه داد: در دانشنامه فرق و مذاهب اسلامی، ۱۸۲ عنوان کتاب در ۲۳۳ جلد به مخاطبان ارائه شده‌است و در ۷۰ عنوان از این مجموعه، تحلیل درختی شده که ۳۰ عنوان مربوط به کتاب‌های قرن دوم تا سیزدهم در باب فرقه شناسی است.

وی افزود: در دانشنامه فرق و مذاهب ، ۲۲۰ فرقه را تعریف کرده‌ایم و در مجموع نام یک‌هزار فرقه در آن آمده‌است، یک گروه علمی پنج نفره پژوهشی، پنج سال روی دانشنامه فرق و مذاهب کار کرده‌اند و هشت هزار ساعت کار روی آن کار انجام شده‌است.

مدیر گروه علمی کلام و علوم عقلی مرکز تحقیقات کامپیوتر اسلامی(نور) افزود: نمایه‌ها و شاخه‌های دانشنامه عربی است و به فارسی و انگلیسی ترجمه می‌شود.

وی افزود: آیین رونمایی از نرم افزار فردا در مشهد ذیل کنگره بین المللی امام رضا(ع) در پنل فرق و مذاهب در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهرپردیسان به عنوان اولین پایگاه خبری رسمی پردیسان و با هدف اطلاع رسانی و پیگیری مشکلات این منطقه راه اندازی شده است. خواهشمندیم با عضویت در کانال ایتای شهرپردیسان ما را در پیگیری مشکلات این منطقه همراهی کنید.