08:34

1403/05/06

وزیر آموزش و پرورش: ۳۰ درصد مدارس باید ایمن‌سازی شود/نگرانی از آسیب‌های اجتماعی در قم

به گزارش شهرپردیسان به نقل از خبرگزاری مهر، محسن حاجی میرزایی که برای دیدار با مراجع تقلید و تعدادی از علمای قم به این شهر سفر کرده است، صبح پنج‌شنبه در پنجمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان قم که در سالن امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد، با اشاره به آمارهای رسمی و نگران کننده کشور در زمینه آسیب‌های اجتماعی، افزود: شیوع آسیب‌های اجتماعی طبق آمارهای رسمی کشور به ویژه در استان قم که قطب تشیع و به دلیل موقعیت مذهبی و خاصی که دارد امری نگران کننده است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: باید نگاه‌ها به آموزش و پرورش تغییر کند و به دنبال این سؤال مهم باشیم که چه کسی دانش آموز را در برابر تهدیدات بیرونی می‌تواند مصون نگه دارد؟ باید توجه کنیم که هیچ نهادی به اندازه آموزش و پرورش ظرفیت این را ندارد که مهارت‌ها و توانایی دانش آموزان را در جامعه به سوی «نه» گفتن در برابر وسوسه‌ها و تهدیدات تقویت کند

 

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: باید آموزش عمومی در حدی از توانایی به دانش آموزان داده شود تا درک روشنی در جامعه داشته باشند و در برابر آسیب‌های اجتماعی مصون باشند.

 

وی تصریح کرد: شیوع آسیب‌های اجتماعی برای جامعه هزینه‌های اجتماعی بسیاری دارد و برای حفظ سلامت جامعه به آموزش عمومی در کنار آموزش‌هایی که به دانش آموزان داده می‌شود باید توجه کرد تا بیرون از مدرسه مهارت نه گفتن را در برابر آسیب‌ها و تهدیدها را داشته باشند.

 

تغییر نگاه کنکور محوری در جامعه و نظام آموزش

 

حاجی میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود به تفکر کنکور محوری اشاره کرد و گفت: باید فکر کنیم که فردی که در نظام آموزش ۱۲ سال عمر خود را صرف آموزش کرده است چه برداشتی از کنکور دارد آیا صرفاً فقط بحث اشتغال و رسیدن به شغل با داشتن مدرک دانشگاهی است؟ این تفکر بازده عمومی ندارد و مجموعه نظام را با خطراتی روبرو کرده است.

 

وی اظهار داشت: باید دستاورد ما در آموزش و پرورش نیروی انسانی سازنده در جامعه در همه عرصه‌های سازندگی، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی باشد.

 

وزیر آموزش و پرورش افزود: همان طور که آموزش حق همگانی است آموزش با کیفیت هم حق همگانی است و باید در روند آموزش با کیفیت عدالت برقرار باشد و هم مناطق برخوردار و هم مناطق محروم از وجود آموزش‌های با کیفیت بهره‌مند باشند.

 

وی ادامه داد: با آموزش ۹۵ درصد نیروهای انسانی آموزش و پرورش، وزارتخانه سعی در ارتقای کیفیت آموزش دارد و برای مدارس دولتی هم توجه و نگاه ویژه‌ای دارد.

 

حرکت به سمت بهره‌گیری از مدارس بزرگ و متوسط در کشور

 

حاجی میرزایی در ادامه از پرداخت قسط اول پایان خدمت معلمان خبر داد و گفت: قسط دوم و بعدی مطالبات و پایان خدمت معلمان هم با پیگیری صورت گرفته در حال بررسی و پرداخت است.

 

وی ادامه داد: ما سال تحصیلی را طوری آغاز کردیم که ۱۰۸ هزار واحد آموزشی با کمبود معلم روبرو بود و ما با برنامه‌ریزی و راه‌های مختلفی که شاید نامطلوب هم بوده این کمبودها را جبران کردیم.

 

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: برنامه ما حرکت به سمت مدارس متوسط و بزرگ است که بتوان از نیروی بهتر و تجهیزات بیشتری بهره گرفت، امکان رشد دانش آموزان از حیث ظرفیت‌های اجتماعی و حقوق اجتماعی بالا خواهد رفت و همین دلیل به سمت حرکت به سمت مدارس بزرگ و متوسط استقبال می‌کنیم.

 

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش از دو معضل بزرگ کمبود فضاهای آموزشی و نیروی انسانی رنج می‌برد، گفت: ۳۰ درصد مدارس کشور نیازمند ایمن‌سازی است.

 

حاجی میرزایی با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش استان قم بیان کرد: با توجه به مشکل فضاهای آموزشی و نیروی انسانی می‌توان در قم از ظرفیت واحدهای آموزشی غیردولتی استفاده کرد در زمینه کمبود تجهیزات هنرستان‌های مهارتی با توجه به کمبود منابع مالی و مشکلات بودجه کشور می‌توان ظرفیت خیرین را به این سمت هدایت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهرپردیسان به عنوان اولین پایگاه خبری رسمی پردیسان و با هدف اطلاع رسانی و پیگیری مشکلات این منطقه راه اندازی شده است. خواهشمندیم با عضویت در کانال ایتای شهرپردیسان ما را در پیگیری مشکلات این منطقه همراهی کنید.