11:01

1403/02/08

چگونه از شهرداری قم نهال رایگان دریافت کنیم؟

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم گفت: شهروندان می‌توانند برای دریافت 2 اصله نهال باید کلمه «نهال» را به شماره «۳۰۰۰۱۳۹۷» ارسال و پس از ارسال پیامک از طریق لینک مشخصات خود را ثبت کند تا پس از ۴۸ ساعت نهال تحویل آنان شود.

به گزارش شهرپردیسان، پیام جوادیان در برنامه رادیویی تلویزیونی «بی‌تعارف» ضمن تبریک هفته درخت‌کاری اظهار داشت: سرانه فضای سبز قم در حال حاضر حدود ۲۱ مترمربع است، یعنی به ازای هر شهروند ۲۱ مترمربع فضای سبز داریم.

وی با بیان اینکه این سرانه در سال‌های قبل ۱۴ مترمربع بود که طی ۹ سال با کمک همکاران پیشرفت قابل‌توجهی در این زمینه داشتیم، افزود: در حال حاضر در بحث سرانه فضای سبز در کشور بعد از اصفهان و شیراز مقام سوم را کسب کرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم افزود: ملاک و چشم‌انداز شهرداری در بحث سرانه ۲۵ مترمربع است که متأسفانه به علت کمبود آب و استفاده نکردن از پساب متأسفانه هنوز محقق نشده است، اما در اولویت اصلی ما قرار دارد.

وی درباره چشم‌اندازهای آینده سرانه فضای سبز قم گفت: در بخش پساب اقدامات بسیار خوبی در حال انجام شدن است و برنامه ما پس‌ازاینکه پساب را به‌صورت کامل تخصیص کردیم در قدم دوم توسعه سرانه استاندارد در شهر قم است.

جوادیان ادامه داد: طی ۵ سال اخیر ۷۶۰ هزار مترمربع باغچه طولی و فضای سبز ایجاد شد، هرچند تمامی این اراضی دارای فضای سبز است اما متأسفانه برای این اراضی هیچ تخصیصی در خصوص آب، صورت نگرفته است.

وی با تأکید بر اینکه مجاز به استفاده از پساب حتی پساب تصفیه‌شده در اراضی شهری نیستیم ابراز کرد: به دلیل اینکه در پروسه تصفیه پساب ممکن است در لحظه‌ای اختلالی ایجاد شود و بار میکروبی وارد عرصه‌های شهری شود.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم خاطرنشان کرد: بحث پساب فقط مخصوص اراضی جنگلی و کمربند سبز است، آبیاری فضای سبز باید با ظرفیت چاه یا رودخانه انجام شود تا مباحث زیست‌محیطی و استاندارد رعایت شود.

وی اضافه کرد: ما می‌توانیم برای مدیریت آب اقداماتی از قبیل استفاده از گونه‌های کم آب‌بر، فواصل کاشت، اقدامات مانند استفاده از انواع مال چای یا چیپس چوب در تشتک درختان، فرآوری خاک و… استفاده کنیم تا مصرف آبی کمتری داشته باشیم و بالای ۹۵ درصد آبیاری فضای درختان ما مکانیزه و هوشمند است.

جوادیان با بیان اینکه با نظرسنجی‌های انجام‌شده بیشتر مردم از فضای سبز رضایت دارند اما خودمان به وضعیت موجود رضایت نداریم خاطرنشان کرد: در مناطق ۲،۴ و ۵ فضای سبز پایینی داریم، اگر اداره اوقاف با ما همکاری کند می‌توانیم قبرستان‌ها را تبدیل به باغ مزار کنیم تا مردم از فضای سبز در قبرستان‌ها نیز استفاده کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر زیر ۲۰ درصد آبیاری فضای سبز ما با آب شرب است که با کمک مسئولان در حال کاهش این درصد هستیم تا مصرف آب شرب را به صفر برسانیم.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به اهتمام این سازمان در حراست از فضای سبز و درختان گفت: بازرسان ما روزانه در حال گشت زنی و نظارت هستند و به مغازه و کسبه‌ای که اقدام غیرقانونی به قطع درختان کنند اخطار می‌دهیم و جرائم نقدی باید پرداخت کنند و مردم هم می‌توانند با شماره‌گیری «۱۳۷» گزارش تخلفات را به ما اطلاع دهند.

جوادیان در پایان گفت: امسال هر شهروند می‌تواند ۲ اصله نهال رایگان دریافت کند و برای دریافت باید کلمه «نهال» را به شماره «۳۰۰۰۱۳۹۷» ارسال و پس از ارسال پیامک از طریق لینک مشخصات خود را ثبت کند تا پس از ۴۸ ساعت نهال تحویل او شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهرپردیسان به عنوان اولین پایگاه خبری رسمی پردیسان و با هدف اطلاع رسانی و پیگیری مشکلات این منطقه راه اندازی شده است. خواهشمندیم با عضویت در کانال ایتای شهرپردیسان ما را در پیگیری مشکلات این منطقه همراهی کنید.