19:11

1403/02/14

امام جمعه‌ی پردیسان: سنت‌های صالحه‌ی ایرانی را حفظ کنید

به گزارش شهرپردیسان، آیت الله سیدصمصام‌الدین قوامی، امام جمعه پردیسان قم در خطبه‌های عبادی-سیاسی نماز جمعه، مورخ 29 آذرماه 1398 با اشاره به سال‌روز وفات ابواحمد موسی مبرقع، برادر تنی امام هادی علیه‌السلام و از امام‌زادگان پرفضیلت مدفون در قم، هجرت ایشان را زمینه‌ی هجرت دیگر امام‌زادگان به قم دانستند و گفتند: اعراب مقیم قم او را تحمل نکردند و او به کاشان رفت. حاکم کاشان گوهرشناس بود و از او پذیرایی کرد. قمی‌ها دوباره او را برگرداندند، به او خانه دادند و روستایی را به نام‌اش کردند.

 

خطیب پردیسان گفت: این حرم‌ها پناه‌گاه ما هستند. این‌ها به ایران آمدند تا پناه بگیرند، خودشان شدند پناه. به این حرم‌ها پناه ببرید، ما برای تداوم انقلاب به این انرژی زیاد نیاز داریم. مؤثرترین سلاح دشمن، ام‌روز یأس است. وقتی به این‌ها پناه ببرید مأیوس نخواهید شد. چه‌قدر بد هستند این بدخواهان که می‌گویند این امام‌زادگان مصنوعی هستند، مصنوعی که این آرامش را ایجاد نمی‌کند.

 

امام جمعه‌ی پردیسان با تأکید بر لزوم حفظ و اهتمام به سنت شب یلدا گفت: امیرالمؤمنین علیه‌السلام در سفارش خود به مالک اشتر او را از سنت‌شکنی سنت‌های خوب برحذر می‌دارد. به عنوان انقلابی‌گری و این‌که ما از حجاز و کوفه آمده‌ایم به هم نزنید. علامت سالم بودن یک سنت این است که نخبگان و نیروهای تأثیرگذار به او عمل کنند. علامت دیگر آن این است که الفت‌زا است و وحدت انسانی و اجتماعی را با این سنت‌ها می‌شود جمع کرد.

 

آیت الله قوامی با بیان این‌که نابودی شادی‌ها و سنت‌های صالحه‌ی ایرانی منجر به جای‌گزین شدن فرهنگ غربی به جای آن‌ها می‌شود گفت: یلدا انقلاب زمستانی است. دورهم‌نشینی و خوش بودن هم‌آنی است که ائمه‌ی ما سفارش می‌کنند، پیوند خانوادگی آن هم در این دنیایی که با هزار حیله و نیرنگ می‌خواهند ما را از هم جدا کنند مهم است.

 

استاد حوزه‌ی علمیه‌ی قم گفت: وقتی جای‌گزین ندارید سنت‌های این فرهنگ و ریشه‌های عریق و عمیق آن را به هم نزنید. این انقلابی‌گری نیست. می‌گوییم شاد نباشید، اما جای آن نمی‌توانیم چیزی بگذاریم. آن سنتی که خرافی نیست و عقلایی است و آثار و برکات دارد را به هم نزنید.

 

خطیب پردیسان گفت: حکم‌رانی خوب این روزها منجر به همایش‌ها و نشست‌هایی شده است. ائمه نیامدند همه چیز را به هم بزنند. ما ازمغول‌ها چه‌گونه یاد می‌کنیم؟ ریختند و کندند و بر هم زدند. ما می‌گوییم نه، سنت‌های خوب را قبول داریم. فرهنگ‌های مختلف مثل گلستان‌ها و بوستان‌ها در فضای ملل و اقوام مختلف روییده‌اند، باید آن‌ها را هرس کرد و مهندسی کرد.

 

امام جمعه‌ی پردیسان گفت: امیرالمؤمنین علیه‌السلام به مالک گفت: اگر سنت‌های سلیقه‌ای را به جای سنت‌های خوب بگذارید، ثواب سنت‌های خوب به آن مردم می‌رسد و گناه ریشه‌کنی آن روی دوش خودت می‌ماند. این نامه در اولین حکومت یک امام معصوم صادر شد. این نامه به مصر نرسید اما به ما رسیده است، ما باید عمل کنیم.

 

آیت الله قوامی گفت: یلدا و شب ظلمانی زمان ما امریکاست. آن ظلمت شما هستید. در همین نهج البلاغه می‌گوید وقتی شاه و قیصر و ظالمان حاکم می‌شوند شب است. این‌ها طاغوت‌اند. حافظ هم همین فرمایش امیرالمؤمنین را تکرار می‌کند و می‌گوید خلوت دل نیست جای صحبت اضداد/دیو چو بیرون رود، فرشته درآید؛ صحبت حکام ظلمت شب یلداست/نور ز خورشید جوی، بو که برآید. شما تولید ظلمت می‌کنید.

 

ایشان هم‌چنین با تأکید بر این‌که حاکمیت نظام سلطه موجب شده است تا اقتصاد در چنبره و سیطره‌ی آن‌ها باشد گفت: مشتی لیبرال‌مسلک معمم و غیرمعمم چندین سال است که با دیدگاه غربی و راه‌برد تعامل سازنده اقتصاد را در چنگ‌شان گرفته‌اند. این اصلاح‌طلب‌های منافق با این سند 77 امضایی‌شان که سند تحریم امریکاست می‌گویند برای بهبود اقتصاد باید به اردوگاه دشمن بروید. خائن‌ها این درست است؟ یا راه مقاومت و انقلاب؟

 

وی افزود: تا نظام سلطه هست چاره‌ای نداریم جز تداوم مقاومت. کسی با طناب پوسیده‌ی شما وارد چاه نمی‌شود. شما هنوز عکس قائم‌مقام عزل‌شده را بالای سرتان می‌زنید. شما نمی‌توانید انقلاب را یک‌شبه تحویل دشمن دهید. طاغوت ولی اصلاح‌طلبان شده است. این‌ها حسود هستند. از روی حسادت عداوت می‌ورزند و به دشمن کمک می‌کنند که بدترین سیئه است.

 

امام جمعه‌ی پردیسان گفت: ما مثل مالک اشتر نزدیک اردوگاه دشمن شده‌ایم. به انگلیس و فرانسه نگاه کنید به چه روزی افتاده‌اند؟ پای‌تخت دموکراسی دچار زلزله با ریشترهای بالا شده است. شما 77 نفر برای نجات آن‌ها قیام کرده‌اید؟ سالیان سال است که ما این‌ها را امتحان کردیم.

 

آیت الله قوامی گفت: نتیجه‌ی کارتان چه شد؟ هر جا شلوغ کردید به امید تکان دادن یک نظام قوی، شکست خوردید. چهارتا بچه را می‌فرستید بانک آتش بزنند. چرا وقتی دست‌گیر می‌شوند به التماس می‌افتند؟ مثل حججی باشید که وقتی دست‌گیر می‌شود، آن‌ها می‌ترسند. این انقلابی و یار امام زمان است. این‌ها را آموزش می‌دهید و اموال عمومی را خراب می‌کنند و به محض دست‌گیر شدن التماس می‌کنند! به‌خاطر یک مقدار پول! این انقلاب ریشه‌دار را این‌طور می‌خواهید به هم بزنید؟

 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهرپردیسان به عنوان اولین پایگاه خبری رسمی پردیسان و با هدف اطلاع رسانی و پیگیری مشکلات این منطقه راه اندازی شده است. خواهشمندیم با عضویت در کانال ایتای شهرپردیسان ما را در پیگیری مشکلات این منطقه همراهی کنید.