01:03

1403/02/30

برگزاری جشن‌های دهه کرامت در نقاط مختلف دنیا/ آغاز جشن های دهه کرامت از روز چهارشنبه

حرم حضرت فاطمه معصومه (س) به عنوان دومین حرم اهل بیت علیهم السلام یکی از مجموعه هایی است که نقش مهمی در مسائل فرهنگی کشور و الگو سازی دارد؛ زیرا شخصیت حضرت معصومه (س) الگو است به همین خاطر حرم این بانوی بزرگوار نیز می‌تواند الگو ساز باشد.

به گزارش پایگاه خبری شهر پردیسان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد مشرف، معاون فرهنگی حرم حضرت معصومه(س) امروز(یکشنبه۱۶ اردیبهشت‌ماه) در نشست خبری تشریح برنامه های دهه کرامت با اشاره به اینکه شعار محوری دهه کرامت امسال عبارت «با شما سربلندیم» است، گفت: این شعار برگرفته از یکی از روایات منتسب به حضرت رضا(ع) است.

حجت‌الاسلام مشرف تصریح کرد: علاوه بر این شعارکه محور برنامه ها قرار گرفته است، دراستان قم نیز شعار «حضرت فاطمه معصومه(س)، بهترین دختر دنیا، الگوی عفاف و حجاب»، محوریت دارد.

وی ادامه داد: «خدمت کریمانه، مشارکت مردمی، اقتدار مردمی»، «امامزادگان پرچمداران جهاد تبیین و معرفت‌افزایی»، «امین ولایت، عزیز برادر»، «مساجد تراز اسلامی، خواستگاه والدین ولایی، شهیدان خدایی»، «مبارزه با ظالم، دفاع از مظلوم، زمینه‌ساز ظهور منجی»، «ماه امید، نشاط معنوی، زیارت عارفانه» و «خاندان موسی بن جعفر(ع)، الگوی خانواده ایمانی» از دیگر عناوین انتخاب شده برای روزهای دهه کرامت هستند.

رئیس ستاد آیین های فاطمی حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه تشکیل ستاد ملی تکریم دختران در دستور کار قرار دارد و در این ستاد، حرم بانوی کرامت دبیرخانه، پایگاه و راهبری برای کنشگران فرهنگی و اجتماعی در حوزه دختران و بانوان است، افزود: مراسم افتتاحیه دهه کرامت در قالب مراسم خطبه‌خوانی ۲۰ اردیبهشت‌ماه ساعت ۷:۳۰ در شبستان امام خمینی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری و آیت‌الله سیدمحمد سعیدی، تولیت حرم بانوی کرامت و مدیحه‌سرایی حاج عباس حیدرزاده و شعرخوانی مجید تال و مجری‌گری مهدی کلانترزاده برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی حرم بانوی کرامت تصریح کرد: مراسم جشنی نیز ۲۰ اردیبهشت‌ماه در شب میلاد حضرت معصومه(س)، با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری و مدیحه‌سرایی مجید بنی‌فاطمی در حرم بانوی کرامت برگزار می‌شود؛ ۲۲ اردیبهشت‌ماه، صبح روز میلاد نیز مراسم دعای ندبه با سخنرانی حجت‌الاسلام رفیعی و ندبه‌خوانی محمدرضا طاهری برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام مشرف با بیان اینکه اجتماعات و جشن‌هایی برای تکریم دختران در حرم برگزار می‌شود، گفت: به عنوان نمونه عصر چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۵ هزار نفر از دختران دانشجو سراسر کشور در شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کرامت در یک اجتماع حضور پیدا می‌کنند، در این مراسم حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان و مداحی حدادیان و شعرخوانی علیرضا برقعی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه اجتماع دختران طلبه در حرم بانوی کرامت برگزار می‌شود، افزود: هم‌چنین اجتماع بانوان امدادرسان هلال احمر و اجتماعات سایر گروه‌ها و اصناف دیگر نیز در حرم حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی حرم حضرت معصومه گفت: اعزام خادمان حرم حضرت معصومه(س) با عنوان سفیران کریمه امسال نیز مانند سال‌های گذشته انجام می‌شود تا فضای معنوی حرم بانوی کرامت را در قم، ۲۵ شهر و ۲۹ کشور نیز فراهم کرده و شخصیت ایشان را به مردم معرفی کنند.

حجت‌الاسلام مشرف با بیان اینکه در سراسر ایران در بقاع متبرکه و مساجد نیز به مناسبت دهه کرامت جشن‌هایی برگزار می‌شود، گفت: در ۲۰۱ نقطه در سراسر دنیا، مراسم و جشن‌های میلاد حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود. علاوه بر خطبه‌خوانی مراسم آغازین جشن‌های دهه کرامت، از روز شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه، هر روز مراسم خطبه خوانی با حضور گروه‌ها، اصناف و اقشار مختلف مردم در حرم حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.

رئیس ستاد آیین های فاطمی حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه خطبه‌خوانی ویژه بانوان نیز با محوریت تکریم بانوان و دختران نیز در ایام دهه کرامت برگزار می‌شود، تصریح کرد: جشن تکلیف ویژه نومکلفان در سطح ملی با حضور دختران به تکلیف رسیده برگزار می‌شود تا آغازی برای عبادت و بندگی آنان در دهه کرامت باشد.

حجت‌الاسلام مشرف، برگزاری نشست علمی پژوهشی با موضوع زیارت و شخصیت‌شناسی حضرت معصومه(س)، کرسی تلاوت فاطمی با حضور قاریان برجسته ملی و بین‌المللی، برگزاری مسابقه قرآنی ویژه بانوان، تجلیل از بانوان حافظ قرآن و اجتماع بانوان بین‌الملل برای زبان‌های مختلف را از دیگر برنامه‌های دهه کرامت معرفی کرد.

معاون فرهنگی حرم حضرت معصومه(س) افزود: در حوزه رسانه نیز تولیدات رسانه‌ای در شبکه‌های ملی نیز پخش می‌شود؛ در شامگاه ۲۰ اردیبهشت‌ماه در اعتاب مقدسه، بقاع متبرکه و مساجد سراسر کشور، قرائت سراسری زیارتنامه حضرت معصومه(س) انجام می‌شود؛ جمعه ۲۱ اردیبهشت‌ماه در سالروز میلاد حضرت معصومه(س)، شخصیت بانوی کریمه توسط ائمه جمعه سراسر کشور در خطبه‌های نماز جمعه انجام می‌شود.حجت‌الاسلام مشرف با بیان اینکه محفل ادبی شعر ویژه بانوان نیز در ایام دهه کرامت برگزار می‌شود، گفت: برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان نیز امسال با قوت بیشتری انجام می‌شود و در سالروز میلاد حضرت معصومه(س)، هدیه‌ای از متبرکات حرم به دختران زائر اهدا می‌شود، هم‌چنین موزه فاطمی در روز میلاد نیز به صورت رایگان و در سایر روزهای دهه کرامت نیم بها پذیرای بازدید کنندگان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحی مدیر حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها نیز در ادامه این نشست خبری در سخنانی با بیان اینکه جشن های دهه کرامت قبل از آغاز این دهه یعنی از روز چهارشنبه آغاز می‌شود، گفت: همانند سال‌های گذشته تلاش می‌شود که یک نشاط اجتماعی خوب و فراگیر ایجاد شود. در حرم مطهر نیز با همه توان آمادگی داریم که در زمینه های مختلف درمانی، فرهنگی، خدماتی و… از زائرین استقبال و به آن‌ها خدمت رسانی کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحی ادامه داد: به مناسبت دهه کرامت گل آرایی صحن مطهر، جایگاه و همه فضاهای مورد تردد زائرین توسط خادمین آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) و با همکاری خادمان امام رضا (ع) انجام خواهد شد.

وی افزود: زمینه برای خدمت رسانی در فضاهای منتهی به حرم مطهر مثل میدان آستانه و همچنین در صحن جواد ائمه علیه السلام و پیامبر اعظم آماده شده تا مواکب به زائرین خدمت رسانی کنند.

مدیر حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها بیان کرد: دیدار با خانواده های شهیدان، اجرای برنامه‌های متنوع توسط خادمین سفیران کریمه با بسته های مختلف فرهنگی، برگزاری نماز جماعت همراه با جلسات شادی از دیگر برنامه‌های این ایام است.

وی یادآور شد: با توجه به اتفاقات عرصه بین‌الملل، باید امسال امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) را بیشتر معرفی کنیم و این دو حرم منبع و مرکز قدرت نرم جمهوری اسلامی هستند و معرفی شخصیت حضرت معصومه(س) در زمینه اجتماعی و فرهنگی برای الگوی‌گیری دختران و زنان از ایشان باید انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهرپردیسان به عنوان اولین پایگاه خبری رسمی پردیسان و با هدف اطلاع رسانی و پیگیری مشکلات این منطقه راه اندازی شده است. خواهشمندیم با عضویت در کانال ایتای شهرپردیسان ما را در پیگیری مشکلات این منطقه همراهی کنید.