14:48

1403/02/11

تمدن ژاپن از ایران تاثیر پذیرفته است

نخستین رایزن علمی و فرهنگی ایران و ژاپن گفت: باستان شناسان ژاپنی براین باورند که تمدن ژاپن بسیار متاثر از تمدن ایران بوده است، اما امروز ژاپن در ارتباط خود با ایران به طور شدید تحت تأثیر تصمیم‌های سیاسی آمریکا قرار دارد.

به گزارش شهرپردیسان، رضا یوسفی در نشست علمی با موضوع زمینه‌های ارتباطات فرهنگی و علمی ایران و ژاپن که به همت گروه علمی فرهنگ و زبان‌های شرقی مدرسه فرهنگ ملل با همکاری معاونت پژوهشی مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی قم برگزار شد اظهار داشت: قدمت روابط کشور ایران و ژاپن به قرن هشتم و نهم میلادی برمی گردد، در گذشته روابط به طور مستقیم نبوده، بلکه پیوند مستقیم تنها به کشور ایران و چین ختم می شد و ارتباط با ژاپن به طور غیر مستقیم از طریق چین سرایت کرده است.

وی افزود: در تاریخ ایران هنگاهی که حکومت ساسانیان فروپاشید و اسلام وارد ایران شد، عده‌ای از باستان شناسان ژاپنی براین باورند که تمدن ژاپن بسیار متاثر از تمدن ایران بوده است؛ به طور نمونه معماری تخت جمشید در برخی از معابد ژاپن دیده می‌شود.

یوسفی اظهار داشت: سمبل شیر که در ژاپن به چشم می‌خورد، در واقع سمبل امپراتوری ساسانیان بوده است.

او با اشاره به روابط سیاسی بین ایران ژاپن خاطرنشان کرد: نخستین ارتباط سیاسی میان این دو کشور در زمان قاجار شکل گرفته، در این ارتباط اولین دیدار رسمی بین دیپلمات‌های ژاپن با ناصرالدین شاه قاجار در سال ۱۸۸۰ صورت گرفت.

رایزن اسبق فرهنگی ایران در ژاپن با اشاره به برخی ارتباطات مستقیم ایران و ژاپن از گذشته تاکنون بیان داشت: در سال ۱۹۳۰ عهدنامه مودت بین ایران و ژاپن امضا شد، پیمان دوستی میان این دو کشور در زمان پهلوی اول در سال ۱۹۳۹ منعقد شد، همچنین در سال ۲۰۱۳ نخست وزیر ژاپن با رئیس جمهور کشورمان در ایران دیدار داشت.

وی تصریح کرد: بعد از جنگ جهانی دوم ژاپن از لحاظ نظامی تحت مدیریت آمریکا قرار گرفته است و آمریکا پایگاه‌های نظامی خود را در نقاط مختلف این کشور مستقر کرده است.

یوسفی تاکید کرد: ژاپن در ارتباط خود با ایران به طور شدید تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی آمریکا قرار دارد.

او در ادامه گفت: مردم و برخی از مسئولان ژاپن با وجود سیاه نمایی‌های بسیاری که توسط رسانه‌ها صورت می‌گیرد با اولین دیدارشان از کشور ایران به طور کامل از دیدگاه قبلشان به ایران صرف نظر می‌کنند.

رایزن اسبق فرهنگی ایران در ژاپن با اشاره به ارتباطات اجتماعی ایران و ژاپن بیان داشت: به دلیل فاصله مسافتی بسیار زیاد بین ایران و ژاپن و همچنین شرایط ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم رفت و آمدها میان این دو کشور تا قبل از انقلاب اسلامی بسیار کم بود.

یوسفی به بیان برخی از پیوندهای فرهنگی ایران و ژاپن پرداخت و گفت: راه‌اندازی رادیوی ژاپنی در سازمان صداوسیمای ایران در سال ۱۳۷۸، راه‌اندازی وبگاه رادیوی ژاپنی، راه‌اندازی رشته آموزش زبان ژاپنی در دانشگاه تهران از سال ۱۹۹۴، تاسیس انجمن فارغ التحصیلان ژاپن از سال ۱۹۹۷، تاسیس کانون دانش آموختگان مونبوکاگاکوشو در ایران در سال ۲۰۰۴ و غیره را در زمینه ارتباط فرهنگی دو کشور می‌توان نام برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهرپردیسان به عنوان اولین پایگاه خبری رسمی پردیسان و با هدف اطلاع رسانی و پیگیری مشکلات این منطقه راه اندازی شده است. خواهشمندیم با عضویت در کانال ایتای شهرپردیسان ما را در پیگیری مشکلات این منطقه همراهی کنید.