00:57

1403/02/08

ثبت قیمت تولید کننده کالا توسط واحدهای صنعتی در قم الزامی‌است

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: ثبت قیمت تولید کننده کالا توسط واحدهای صنعتی مشمول طرح در این استان الزامی‌ است و بازرسان به صورت مستمر برروند اجرای دقیق طرح توسط واحدهای مشمول آن،‌ نظارت دارند.

به گزارش شهرپردیسان، احمد رضا سمیعی نسب درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ افزود: راهبرد ما در زمینه اجرای دقیق این طرح در استان همراهی با تولید کنندگان و اجرای سیاست‌های تشویقی است اما در مواقعی که برخی از واحدها از انجام وظایف خود کوتاهی کنند، پرونده تخلف با عنوان عدم درج قیمت تولید کننده و گران فروشی به تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.

وی درادامه با بیان جزییات طرح، افزود: طرح شفاف‌سازی قیمت از طریق درج قیمت تولید کننده روی کالا در ستاد تنظیم بازار کشور مصوب و برای اجرا به استان‌ها ابلاغ شده‌؛ این طرح از آذرماه سال‌جاری آغاز و تاکنون چهار مرحله از آن اجرایی شده‌است.

وی گفت: درهمین رابطه درمرحله نخست از بیست و هفتم آذرماه ثبت قیمت تولید کننده بر روی کالاهایی همچون آبمیوه، آب‌معدنی، ماءالشعیر، نوشابه گاز دار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخه‌گوشت و ماکروویو الزامی شد، در مرحله دوم که از چهارم دی‌ماه آغاز شد، قیمت کالاهایی همچون پودر لباسشویی، دستمال‌کاغذی، پوشک بچه، یخچال و فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی مشمول طرح کرد.

سمیعی نسب ادامه داد: در مرحله سوم از تاریخ ۱۹ دی‌ماه درج قیمت تولیدکننده کالاهایی مانند انواع لنت ترمز،‌ فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده،‌ محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارانی الزامی شد و در مرحله چهارم از بیست و سوم بهمن‌ماه، درج قیمت تولیدکننده کالاهایی نظیر انواع حبوبات، ادویه‌ها، غلات، چای، دمنوش‌ها،‌ قهوه، آجیل و خشکبار بسته‌بندی شده، فرآورده‌های پروتئینی، انواع غذاهای آماده و نیمه‌آماده، انواع کیک، کلوچه، بیسکویت، چیپس، پفک و موارد مشابه، لوازم خانگی، صوتی و تصویری به صورت کامل و ۵۱ قلم هم لوازم یدکی خودرو الزامی شد.

وی گفت: در همین راستا کمیته راهبردی نظارت بر اجرای این طرح در سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم تشکیل شد و در قالب این کمیته به ریاست رییس سازمان و با حضور معاونان هر روز جلسه کاری برای پیشبرد امور تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به این که واحدهای تولیدی استان که شامل گروه‌های مورد نظر طرح به شمار می‌رود، احصا شد، بیان داشت: در سه مرحله نخست طرح، ۲۸ واحد تولیدی استان مشمول این درج قیمت بود که از این میان، بهره‌برداران ۲۵ واحد اقدام لازم برای درج قیمت تولید کننده را بر روی محصولات خود انجام دادند.

سمیعی نسب افزود: درمرحله چهارم نیز ۵۱ واحد تولیدی استان شامل طرح به شمار می‌آید که در همین خصوص در گام نخست کارشناسان حوزه صنعت و بازرسی سازمان صنعت به این واحدهای تولیدی به صورت حضوری مراجعه و موضوع الزام درج قیمت تولید کننده بر روی محصول را به آنان ابلاغ می‌کنند.

وی ادامه داد: در روش قبلی که قیمت مصرف کننده بر روی محصولات درج می‌شد در شماری از موارد قیمت ثبت شده رقم حقیقی نبود، ما در رابطه با توزیع کالا سه حلقه داریم یک قیمت درب واحد تولیدی یا درب انبار وارد کننده، حلقه پخش یا عمده فروشی و یک حلقه خرده فروشی، حداکثر سود کالا در این جریان توزیع از هنگام خروج از درب واحد تولیدی یا انبار واردکننده تا زمان رسیدن به دست مصرف کننده نهایی باید ۳۰ درصد باشد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: اما در مواقعی مشاهده می‌شد قیمت‌هایی که تولیدکننده فاکتور می‌کرد با آن قیمتی که محصول در نهایت به دست مصرف کننده می‌رسید (براساس قیمت مصرف کننده درج شده بر روی کالا) گاهی تا ۱۰۰ درصد یا بیشتر افزایش یافته بود.

وی با اشاره به لزوم همراهی مردم در اجرای دقیق این طرح در استان قم، ادامه داد: با اجرای طرح ثبت قیمت تولید کننده، محصول باید حداکثر با ۳۰ درصد سود نسبت به قیمت درج شده بر روی آن به دست مصرف کننده نهایی برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهرپردیسان به عنوان اولین پایگاه خبری رسمی پردیسان و با هدف اطلاع رسانی و پیگیری مشکلات این منطقه راه اندازی شده است. خواهشمندیم با عضویت در کانال ایتای شهرپردیسان ما را در پیگیری مشکلات این منطقه همراهی کنید.