00:23

1403/02/12

خطیب نماز جمعه پردیسان: وقف؛ باقیه‌ی صالحه و صدقه‌ی تمدن‌ساز

به گزارش شهرپردیسان، آیت الله سیدصمصام‌الدین قوامی، امام جمعه پردیسان قم در خطبه‌های عبادی-سیاسی نماز جمعه، مورخ 10 آبان‌ماه 1398 با اشاره به سال‌روز شهادت نبی اکرم صلوات‌الله‌علیه در ماه صفر و میلاد ایشان در ماه ربیع‌الاول و تأکید بر لزوم شناخت دوباره‌ی شخصیت پیامبر اعظم و معرفی آن به جهانیان گفت: پیامبر حتی اگر شمشیری هم می‌کشید از سر رحمت و علاج بود. او طبیب دوار بود. امیرالمؤمنین علیه‌السلام که بیش‌ترین شناخت را نسبت به پیامبر داشت، دوره‌ی بعثت را دوره‌ی بدی می‌داند.

 

وی با بیان شرایط فراگیری فتنه و فساد و آتش جنگ در عصر بعثت پیامبر بر اساس بیان امیرالمؤمنین علیه‌السلام خاطرنشان کرد: ادبیات امیرالمؤمنین از شرایط کل دنیا و زمین در آن عصر حکایت می‌کند. در زمان قرون وسطی در غرب (از قرن 7 میلادی تا هزار سال بعد) جلوی تمدن گرفته شده بود و یک دیکتاتوری حاکم بود. بعد از قرون وسطی تا الآن در این بین اسلام ظهور کرده است. حضرت فرمودند دنیا کاسفة النور بود، یعنی جلوی نور گرفته شده بود. پیامبر خدا صلوات‌الله‌علیه هم در قرن هفتم میلادی مبعوث شده و در دوران انحطاط آن‌ها، دوران شکوفایی تمدن اسلامی شروع شد.

 

امام جمعه‌ی پردیسان یادآور شد: ما در آن زمان دانش تولید می‌کردیم و صادر می‌کردیم؛ بوعلی ما، جابر بن حیان ما، زکریای ما و خیلی‌های دیگر. در تاریخ تمدن اسلام علی‌رغم این‌که اهل بیت غائب بودند، اما تأثیرگذار بودند. اهل بیت و نواب‌شان کار را ادامه دادند. خواجه نصیر با مغول‌ها هماهنگ شد برای سقوط رژیم عباسی. او ستاره‌شناس و ریاضی‌دان بود اما در سیاست دخالت می‌کرد.

 

آیت الله قوامی با بیان گوشه‌ای از عبرت‌های تاریخ مسلمانان گفت: تمدنی که به دست ما آمده بود از دست رفت. با شروع رنسانس در اروپا آن‌ها دوباره به تمدن نوین رسیدند و حالا دوباره آن‌ها در حال افول و تمدن اسلام در حال بروز است؛ از درون انقلاب اسلامی. مثل این‌که نوبت به نوبت است! و این پیامبر در این قرون وسطی هم‌چون خورشید و سراج منیر بود.

 

خطیب پردیسان افزود: وقتی آن‌ها امثال گالیله را به خاطر دانش اعدام می‌کردند، این‌جا دانشمندان در صدر بودند. اخیراً یکی از آن‌ها گفت ما هرچه در پزشکی داریم از اسلام است. برخی از آن‌ها منصف‌اند و اعتراف می‌کنند. حالا دوباره می‌خواهیم آن را به چنگ بیاوریم. دوران افول آن‌ها و تمدن نوین اسلامی رسیده است و اگر پای کار آن هستیم باید با اجتهاد و ورع و تلاش و جهاد هزینه‌ی آن را بدهیم.

 

استاد حوزه‌ی علمیه‌ی قم با اشاره به جدایی معنویت از عرصه‌ی حیات اجتماعی تمدن غرب در جریان حاکمیت تمدن مدرن و اومانیسم تأکید کرد: این بزرگ‌ترین خطای آن‌ها بود. حالا ما دوباره از سرزمینی برخاسته‌ایم که دوباره می‌گوییم دین، دین سیاست و حکومت و قدرت است. ما بیدار شده‌ایم یا رسول الله. روح‌الله ما را بیدار کرد، او نائب حضرت مهدی عجل‌الله‌فرجه است.

 

امام جمعه‌ی پردیسان با اشاره به روز و دهه‌ی وقف گفت: وقف، نماد تمدن اسلام است. نقشی که وقف در پدیداری تمدن اسلامی داشته است، کم‌نظیر است و ان شاء الله در تمدن نوین اسلامی که ما در پیش داریم و آن را ترسیم و مهندسی و معماری می‌کنیم، باید از وقف، صدقه‌ی جاریه و باقیه‌ی صالحه استفاده ببریم. اقتصاد مقاومتی ما و هم‌چنین تولید علم و تولید معنویت با وقف درست می‌شود.

 

آیت الله قوامی با اشاره به نیات مختلف در موضوع وقف، علم، اقتصاد و فقرزدایی، معنویت و قدرت را از مهم‌ترین آن‌ها دانست و گفت: این وقف باید احیا شود. نوع حدیث‌شناسان صدقه‌ی جاریه را همان وقف می‌دانند. میوه‌ی آن هر سال می‌روید و مردم از آن استفاده می‌کنند؛ ریشه به‌جا بود اگر برگ و بری می‌رود. اصطلاح فنی و فقهی آن «تحبیس الاصل و تسبیل المنفعة است. اصل آن می‌ماند و منفعت آن توسعه پیدا می‌کند.

 

وی افزود: چیزهای خوب را وقف کنید، هم‌ جامعه در این جهان بهره‌مند شود و تمدن پیدا شود و هم در آن جهان بهشتی و سربلند شوید. آدم می‌تواند هبه کند، پولی می‌دهی و تمام می‌شود. اما می‌توانید یک سرمایه‌گذاری ابدی کنید، زمینی، باغی، کارخانه یا شرکتی را وقف کنید در جهت منافع و مصالح ملی. این بهترین معنویت است که انسان در جهان سرمایه‌داری که همه به دنبال تکاثر و مال‌افزایی هستند، به دنبال «کوثر» بیفتد؛ بگوید این زمین دیگر ملک من نیست و از ملک من خارج شد. ازخودگذشتگی بزرگی است. آدم کارخانه‌ای که مال خودش است، بگوید این وقف تولید ملی!

 

رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی تأکید کرد: با وقف سرمایه‌ی انسانی درست کنید. هزینه‌ی تحصیلی بدهید. او بعداً به درد می‌خورد. یکی از عرفا می‌گفت وقتی ما وقف می‌کنیم یعنی داریم خودمان را وقف می‌کنیم. باید دل بکنیم.

 

آیت الله قوامی در خصوص فتنه‌ی اخیر عراق و لبنان گفت: آن‌ها حقیرتر از آن هستند که بخواهند مقاومت ما را نابود کنند. در سیزده آبان لانه‌ی آن‌ها را گرفتیم، چهارصد امریکایی گرفتیم و دنیا مبهوت شد. از آن موقع مقاومت ما شروع شد، از 58 تا 98 چهل سال است که امریکا در این سرزمین نیست. نه تنها به ایران برنگشت، که از غرب آسیا هم اخراج شد. ما از این شلوغ‌بازی‌ها کم ندیدیم. ما در همین سال 88 فتنه دیدیم، بنا بود کار را تمام کند. این‌ها برانداز بودند. این‌ها چیزی نیست که جلوی انقلاب و مقاومت را بگیرد.

 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهرپردیسان به عنوان اولین پایگاه خبری رسمی پردیسان و با هدف اطلاع رسانی و پیگیری مشکلات این منطقه راه اندازی شده است. خواهشمندیم با عضویت در کانال ایتای شهرپردیسان ما را در پیگیری مشکلات این منطقه همراهی کنید.