16:04

1403/02/14

سومین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در قم برگزار می‌شود

پردیسان/ رئیس اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: سومین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در روزهای ۱۵ و ۱۶ تیرماه جاری در قم با هدف ترویج و توسعه رویدادهای مطالعه کتاب برگزار می‌شود.
به گزارش شهرپردیسان به نقل از ایرنا، روح الله کریمی گفت: در این رابطه یک کارگاه آموزشی، ویژه تسهیلگران و مربیانِ جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان، با حضور استادان پیریایی و تولایی از کارشناسان کشوریِ این موضوع در قم برگزار شد.
وی افزود: در این دوره افرادی از دستگاه‌های اجرایی که به موضوع کودک و نوجوان ارتباط دارند، آموزش داده شدند که این اشخاص پس از آموزش‌های لازم، تبدیل به یک مربیِ تسهیلگر می‌شوند و می‌توانند به مجموعه‌های آموزشی و دستگاه‌های مرتبط آموزش دهند.
وی با بیان اینکه در دوره گذشته ۱۱۰ باشگاه تشکیل شد، گفت: تلاش می‌کنیم به کسانی که بتوانند باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان تشکیل دهند، آموزش دهیم که این کار به صورت مستندسازی انجام می‌پذیرد.
کریمی درباره نحوه کار جام باشگاه‌های کتابخوانی افزود: هنگامی که باشگاهی تشکیل می‌شود، مسئول باشگاه شروع به ثبت نام در تارنما (سایت) می‌کند و پس از عضوگیری کتاب‌هایی که معرفی شده است را، از کتابفروشی خریداری و بعد از مطالعه آن را مستند می‌کند.
مسئول برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی در استان قم ادامه داد: این دوره مربوط به نحوه مستندسازی کتاب‌هایی است که آموزش داده می‌شوند و همچنین درباره نحوه ایجاد باشگاه‌ها و تولید گزارش‌ها می‌باشد.
وی اضافه کرد: این باشگاه‌ها در هر استان تشکیل و در داخل استان‌ها رقابت انجام و مستندات در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان داوری می‌شود که در چهار بخش مسابقه، سه اثر برگزیده معرفی می‌گردد.
رئیس اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم بیان کرد: اثرهای برگزیده استانی به دبیرخانه مرکزی در تهران ارجاع داده می‌شود که در پایان باشگاه برگزیده کشور، در اسفندماه امسال مشخص خواهد شد.
وی گفت: علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اطلاع رسانی «شبکه ترویج کتابخوانی ایران» (جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان) به نشانی اینترنتی http://bookpromotion.ir مراجعه کنند.
وی؛ کمک به افزایش سرانه مطالعه میان کودکان و نوجوانان، تقویت فرهنگ گفت‌وگو و تقویت استدلال و مهارت در بحث و قدرت تحلیل و تفکر انتقادی در کودکان و نوجوانان، آشنایی کودکان با محیط‌های مرتبط با کتاب همچون کتابفروشی، کتابخانه و تبدیل فضاهای عمومی موجود به فضاهایی مناسب برای مطالعه فردی و گروهی، گسترش فرهنگ همکاری و مشارکت در انجام یک کار گروهی، پیشرفت تحصیلی از راه برنامه‌ای سرگرم‌کننده میان کودکان و نوجوانان، کمک به تأسیس و تقویت کتابخانه‌های کوچک کلاسی، مهدکودکی، کانونی، آپارتمانی، محله‌ای و مسجدی، ارتباط بین اهل قلم و کودکان و نوجوانان و کمک به گسترش تبلیغ و معرفی کتاب را از جمله هدف‌های طرح مذکور دانست.
کریمی، در رابطه با معرفی و نحوه برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی ایران اضاف کرد: این جام عنوان طرحی برای راه‌اندازی و فعال کردن باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سراسر کشور است.
وی درباره این طرح گفت: باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان، گروه‌های کتابخوانی هستند که با حضور دستِ کم ۱۲ کودک یا نوجوان برای مبادله کتاب و خواندن کتاب‌های مبادله شده و دیگر کتاب‌ها و زیر نظر یک مربی بزرگسال تشکیل می‌شوند و پس از ثبت در دبیرخانه مرکزی جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند.
مسئول برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی در استان قم خاطرنشان کرد: گروه‌های سنی شرکت کننده در سه گروه؛ پیش از دبستان، سه سال اول دبستان و سه سال آخر دبستان تقسیم بندی می‌شوند.

مربیانی امکان تأسیس باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان را دارند که آموزش‌های لازم را دیده باشند

وی گفت: مربیانی امکان تأسیس باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان را دارند که آموزش‌های لازم را دیده باشند و گواهی برای آنها صادر شده باشد و مربیان تنها به عنوان تسهیلگر و حامی در کنار کودکان و نوجوانان هستند و نقش راهنما را دارند.
وی گفت: این باشگاه‌ها می‌توانند در کتابخانه‌ها، مدرسه‌ها، مراکز کانون، فرهنگسراها، مجتمع‌های مسکونی، مساجد، پایگاه‌های مقاومت بسیج، کانون‌های اصلاح و تربیت، مراکز بهزیستی، اجتماعات خانوادگی، روستاها و هر جایی که کودکان و نوجوانان گرد هم می آیند، تشکیل شوند.
جام باشگاه‌های کتابخوانی عنوان طرحی پیشرو و پویا برای راه‌اندازی و فعال کردن باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سراسر کشور است؛ این برنامه حاصل مشاهده فعالیت کودکان و نوجوانان و رسیدن به شناختی از روش‌ها و علاقه‌های فردی و اجتماعی آنها می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهرپردیسان به عنوان اولین پایگاه خبری رسمی پردیسان و با هدف اطلاع رسانی و پیگیری مشکلات این منطقه راه اندازی شده است. خواهشمندیم با عضویت در کانال ایتای شهرپردیسان ما را در پیگیری مشکلات این منطقه همراهی کنید.