01:35

1403/02/31

شهد شيرينی به گرمی تابستان در دل كوير

پردیسان/ صنعت نبات با وجود مشكلاتي كه با آن دست و پنجه نرم مي‌كند در مكان‌هاي كوچك و محقر رونقي قابل توجه به‌دست آورده است و آوازه آن از دروازه‌هاي تمدن كهن ايران زمين فراتر رفته است.

به گزارش شهرپردیسان به نقل از خبرگزاری فارس، ‌نبات، نام آشنای خانه‌های ایرانی است که از دیرباز مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این محصول شیرین آنقدر با فرهنگ ایران و ایرانی آمیخته است که دارای جایگاه مهمی در بین سبد غذایی محصولات خوراکی روزمره آنها جای گرفته است. نبات امروزه به نماد شادمانی و شادباش و جزیی جدانشدنی از سنت ازدواج در ایران تبدیل شده است. نبات همیشه در مهریه و سفره عقد حضور داشته است. ایرانیان از نبات به‌عنوان دارویی سنتی و گاهی هم برای سوغات و یا از جایگاه معنوی آن بهره می برند.

استان قم بیش تر در بین افکار عمومی ایرانی و شیرینی خورهای حرفه ای در عرصه بین الملل با نام سوهان شناخته شده است ولی چند سالی است با رونق گرفتن صنعت در این استان و بخصوص صنایع کوچک ومتوسط شاهد گسترش و ایجاد واحدهای تولیدی جدید و به تبع آن محصولات متنوع دیگر هستیم که با تجربه، سابقه و تلاش صنعتگران این استان توانسته اند فضا و محصولاتی به مراتب بهتر و مشتری پسندتری را تولید و عرضه کنند به گونه‌ای که در کمتر زمان ممکن موفق شدن جایگاه ممتازی در بازارهای داخلی و حتی خارجی بدست آورند که نبات تولیدی استان در طی سال‌های اخیر گواه همین ادعاست.

سری که به واحدهای تولیدی صنایع کوچک و متوسط بخصوص نبات در قم بزنیم چه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و چه در سطح استان درمی‌یابیم که صنعت نبات با وجود مشکلاتی که با آن دست وپنجه نرم می‌کند و در مکان‌های کوچک و محقر چه رونقی بدست آورده است، هرچند آوازه آن از دروازه‌های تمدن کهن ایران زمین فراتر رفته است ولی همچنان برای مردم خودمان ناشناخته و برای مسؤولانمان اگر نگوییم گمنام، ولی می توان گفت کم آشنا مانده است در حالی که با کمی حمایت و پشتیبانی می توان بسیاری از فعالان این صنعت را برای برون رفت از وضعیت موجود و حرکت در مسیر توسعه صنعتی، رونق تولید و افزایش سطح تولیدات و اشتغالزایی بیشتر یاری کرد.

یک واحد صنعتی تولید نبات که با وجود فعالیت در سطح شهر و فشردگی مکان تولید، صادرات را محور و هدف برنامه‌های خود قرار داده توانسته است با تولید ماهانه 45 تن نبات، عمده محصولات خود را تا به امروز به کشورهای قطر، انگلیس، کره جنوبی، کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی و آسیایی وهمچنین امریکای شمالی و جنوبی صادر کند..

مدیرجوان و کارآفرین این واحد صنعتی می‌گوید: توانسته ایم در کنار تولید و به رخ کشیدن محصول ایرانی در بازارهای بین المللی با استفاده از نوع و طراحی منحصر به فرد بسته بندی‌های خود و با شمایل مختلف برای شناساندن و معرفی بیشتر فرهنگ اصیل ایرانی کار کنیم که این دستاوردی نوین در این عرصه به شمار می‌رود.

مجید شریفی توضیح می‌دهد: پس از ثبت دو علامت تجاری خود و دریافت مجوز و استاندارد‌های بهداشتی از سازمان غذا و دارو( نشان سیب سلامت) برای صادرات و همچنین دریافت نشان حلال جهانی فعالیت خود را از سال 1391 باهدف ارائه نبات زعفرانی دربسته‌بندی‌های شایسته، زیبا و شکیل آغاز کنیم.

سرمایه گذار جوان این واحد تولیدی می گوید: محصولات تولید شده با تلاش و خلاقیت کارکنان و همچنین بهره‌گیری از تکنولوژی نوین تولید در محیطی بهداشتی، استاندارد و نوآوری در بسته بندی که متناسب و شایسته این محصول و نقش و حضور تاریخی نبات در خانه‌های ایرانی بوده در شهر قم شروع به کار کرده است.

وی در خصوص کیفیت نبات تولید شده و مواد اولیه بکارگرفته در آن اظهار می‌کند: در نبات چوبی ما از چوب سفید یا افرا استفاده می‌شود که سه بار جوشانده شده و هیچ گونه رنگ، طعم و بویی در نوشیدنی ندارد زیرا استفاده از نی پلاستیکی مضر و خطرناک است و امکان تغییر دادن عطر و طعم چای و یا هر نوشیدنی دیگر را دارد. لذا در نبات چوبی خود از چوب‌های کاملاً بهداشتی و استاندارد استفاده می‌شود.

شریفی اضافه می کند: همچنین در فرآیند تولید نبات شاخه نیز از نخ صددرصد پنبه استفاده می‌شود که برای سلامتی مضر نیست و بر خلاف نخ‌های پلاستیک، قابل دفع از بدن بوده و جذب کبد نمی‌شود.

وی یادآور می شود: مزیت دیگر استفاده از نخ‌های پنبه ای در فرایند تولید نبات شاخه سهولت در شکستن و مصرف نبات است. خصوصیت مهم دیگر نبات شاخه، قلمی بودن آن است که خود یکی از عوامل زود حل شدن آن به شمار می رود.

فواید نبات:

نبات نه تنها به‌عنوان کادو و سوغات شناخته شده بلکه به‌دلیل طبع گرمی که دارد در درمان مشکل‌هایی چون دل درد، نفخ معده، درمان سردی مزاج، ضد ترش کردن، تسکین سرفه و سینه درد و جلوگیری از جاری شدن آب دهان استفاده می‌شود.

در واقع نبات به‌دلیل دارا بودن مقدار زیاد ساکاراز سریع جذب بدن شده و استفاده از آن موجب افزایش سوخت و ساز چربی‌ها و مواد پروتیینی در بدن می شود. استفاده از این فرآورده برای رفع خستگی‌های مفرط جسمی و فکری ناشی از کار و فعالیت بسیار موثر بوده و هنگامی که با هر نوع نوشیدنی گرم میل می‌شود آرامش و نشاط را به ارمغان می آورد.

همچنین زعفران موجود در نبات موجب کاهش چربی و کلسترول و ضد اسپاسم و سرطان و افسردگی هست. زعفران درد‌های عصبی را کاهش می‌دهد و در درمان کم خوابی موثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهرپردیسان به عنوان اولین پایگاه خبری رسمی پردیسان و با هدف اطلاع رسانی و پیگیری مشکلات این منطقه راه اندازی شده است. خواهشمندیم با عضویت در کانال ایتای شهرپردیسان ما را در پیگیری مشکلات این منطقه همراهی کنید.