11:01

1403/02/15

شهرپردیسان/ از کمبود جدی آب تا بازیافت تنها ۱۲ درصد زباله های قم

شهرپردیسان/ انتخاب قم به عنوان یکی از دهکده های لجستیکی کشور، کمبود جدی آب در قم، دستور دادستان مبنی بر مقابله جدی با آسیب های اجتماعی و نظارت بر مراکز اقامتی، اهدای پرچم گنبد حرم حضرت زینب (س) به حرم حضرت معصومه (س)، لزوم تعمیر ۶۰ مسجد و انهدام باند خانوادگی توزیع مواد مخدر، از اخبار مهم هفته آخر خردادماه استان قم می باشد.

به گزارش شهرپردیسان به نقل از ایرنا، تشییع پیکر مطهر شهید مدافع حرم حضرت زینب (ست)، تاکید استاندار قم بر ضرورت حمایت از خیرین مدرسه ساز و ضرورت پیگیری مشکلات احداث شهرک فناوری اطلاعات، بازیافت ۱۲ درصد از زباله‌های تولیدی و نبود محلی برای پسماندهای ویژه در این استان از دیگر رویدادهای هفته گذشته قم به شمار می آید.

قم مرکز لجستیک کشور

رئیس اداره هماهنگی حمل و نقل اداره کل راه و شهرسازی قم هفته گذشته گفت: بر اساس سند آمایش مراکز لجستیک کشور، شهر قم به عنوان یکی از دهکده‌های لجستیکی ایران انتخاب شده است. محمدرضا فرج شنبه گذشته در گفت و گویی، افزود: لجستیک به فرآیند برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر خدمات و اطلاعات مرتبط با حمل و نگهداری کالا از مبدا تا محل مصرف که با هدف تأمین نیاز مشتری، شامل جریان درونی و بیرونی، درون سو (مدیریت تأمین) و برون سو (مدیریت توزیع) انجام می‌گیرد، گفته می‌شود، وی اضافه کرد: مرکز لجستیک محدوده مشخصی است که به منظور تجمیع فعالیت‌های مرتبط با لجستیک و حمل و نقل کالا در بعد داخلی یا بین المللی و در جهت بهینه سازی فرآیندها و کاهش هزینه‌ها ایجاد می‌شود.وی ادامه داد: چهار شهر تهران، چابهار، بندر عباس و بندر امام خمینی (ره) به عنوان شهرهای لجستیکی و پس از آن استان قم به همراه ۱۳ استان دیگر به عنوان دهکده‌های لجستیکی کشور معرفی شده‌اند.

لزوم حمایت از خیرین مدرسه ساز

استاندار قم هفته گذشته گفت: مدیریت استان حمایت کامل خود را از خیرین مدرسه ساز در دستور کار دارد و معاون عمرانی استانداری نیز در این زمینه مأموریت دارد تا در زمینه تسهیل فعالیت خیرین اقدام کند. بهرام سرمست در بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه ساز با بیان ضرورت توزیع متوازن و عادلانه فضاهای آموزشی در استان، بر استفاده از ظرفیت‌های قانونی جهت تسهیل برنامه‌های خیرین تاکید کرد. وی با اشاره به ثمرات فعالیت خیرین در حوزه‌های مختلف، اظهار کرد: خیرین مدرسه ساز نقش مهمی در توسعه فضای آموزشی در استان قم دارند. سرمست، سیاست‌های توسعه محور قم را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: مسئولان استان با استفاده از ظرفیت‌های قانون و در چارچوب‌های تعریف شده مساعدت لازم را در اجرایی شدن برنامه‌های خیرین در استان صورت دهند. وی با تاکید بر توفیق خدمت در کنار خیرین به مردم قم، خاطرنشان کرد: تکلیف مدیران در برابر نیت خیر این افراد آماده سازی بسترهای لازم در راستای ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی است.

تشییع پیکر مطهر مدافع حرم

پیکر مطهر تازه تفحص شده طلبه شهید حجت الاسلام محمدحسین مؤمنی از شهیدان مدافع حرم مطهر حضرت زینب (س)، چهارشنبه هفته گذشته بر دوش مردم شهیدپرور قم تشییع و در آرامستان بهشت معصومه (س) این شهر به خاک سپرده شد. پیکر این شهید از مسجد امام حسن عسکری (ع) به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) با حضور آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، قشرهای مختلف مردم، طلاب حوزه‌های علمیه، نیروهای نظامی و انتظامی و خانواده بزرگوار این شهید تشییع شد. و پس از طواف بر گرداگرد ضریح مطهر بانوی کریمه اهل بیت (ع) و اقامه نماز توسط آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، در کنار همرزمانش در بهشت معصومه قم به خاک سپرده شد.

قم تا سال ۱۴۰۷ آب دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم گفت: با توجه به رشد جمعیت و افزایش مصرف، اگر تمام منابعی که در اختیار داریم وارد مدار بهره‌برداری کنیم، این استان تنها تا سال ۱۴۰۷ آب دارد. علی جان صادق پور هفته گذشته در دیدار اعضای شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در قم و برخی دیگر از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان با تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) افزود: سال گذشته با همکاری مردم برای نخستین بار شاهد کاهش سرانه مصرف بود، اما متأسفانه در سال جاری با توجه به بارندگی‌های صورت گرفته، توهم فراوانی آب در جامعه به وجود آمد و موجب افزایش مصرف شده است. وی با اشاره به اینکه کل تخصیص از سرشاخه‌های دز به قم حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب است، گفت: این در حالی است که میزان مصرف آب در قم سال گذشته بیش از ۱۱۷ میلیون مترمکعب بوده و پیش‌بینی می‌کنیم این میزان در سال جاری به بیش از ۱۲۶ میلیون مترمکعب برسد. وی از افزایش ۱۱ درصدی مصرف آب در قم در سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: از ابتدای سال گذشته تاکنون میزان مصرف آب در قم به بیش از ۲۸ میلیون متر مکعب رسیده که این میزان درسال گذشته حدود ۲۵ میلیون مترمکعب بوده است. صادق پور گفت: هیچ گزینه‌ای برای تأمین آب قم باقی نمانده و تنها راه برای عبور از شرایط موجود، مدیریت مصرف است. با روند افزایش مصرف که با آن مواجه هستیم، مجبوریم برای تأمین آب مورد نیاز، از چاه‌های سطح شهر و منطقه علی‌آباد که از کیفیت پایین‌تری برخوردار هستند استفاده کنیم.

گنبد حضرت زینب(س)

پرچم گنبد حرم حضرت زینب (س) درقم

پرچم گنبد حرم مطهر حضرت زینب (س) هفته گذشته طی مراسمی به آیت الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت (س) اهداء شد. هانی مرتضی تولیت حرم حضرت زینب (س) که به قم سفر کرده بود، در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت (ع) حضور یافت و ضمن زیارت مضجع شریف بانوی کرامت با تولیت آستان دیدار و پرچم گنبد حرم حضرت زینب (س) را به وی اهدا کرد. همچنین، نشان فاطمی آستان مقدس کریمه اهل‌بیت (س) توسط آیت‌الله سعیدی به هانی مرتضی اهدا شد.حضور در مسجد جمکران، اقامه نماز و دیدار با مسئولان این مکان مقدس از جمله برنامه‌های تولیت حرم حضرت زینب (س) در شهر مقدس قم بوده است. وی دراین سفر ضمن ادای احترام به شهدای گمنام کوه خضر نبی از کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی و موزه فقه و زندگی بازدید کرد.حضور بر سر مزار شهید ایمانی و شهدای مدافع حرم حضرت زینب (س) از دیگر برنامه‌های تولیت حرم حضرت زینب سلام‌الله علیها در شهر قم بوده است.

دستور دادستان قم درخصوص نظارت بر مجتمع های توریستی

دادستان عمومی و انقلاب قم با اشاره به لزوم توجه به رعایت مسائل اخلاقی و ناهنجاری های اجتماعی در برخی مجتمع های تفریحی توریستی استان گفت: مقابله جدی با آسیب های اجتماعی به ویژه در حوزه حجاب و عفاف و نیز لزوم حفظ ارزش های اسلامی و اخلاقی به منظور ارتقاء امنیت پایدار اجتماعی و پاسخ به مطالبات مردم انقلابی شهر کریمه اهل بیت در مجتمع های تفریحی توریستی ضرورت دارد که دستورات قضایی لازم به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سایر نهادهای مسئول استان ابلاغ گردید. مهدی کاهه هفته گذشته در گفت وگویی اظهار داشت: نهادهای متولی و ذی ربط باید نظارت بیشتری را بر مجتمع‌های تفریحی، رفاهی، خدماتی و توریستی اعم از درون شهری و بین راهی با هدف پیشگیری از وقوع هرگونه ناهنجاری داشته باشند و در صورت عدم توجه جهت برخورد قضائی به دستگاه قضائی معرفی نمایند. وی ادامه داد: مسافرینی که وارد حریم شهر مقدس قم نیز می‌شوند باید شئونات و حرمت کریمه اهل بیت که پایتخت معنوی جهان تشیّع است را حفظ نمایند و هرگز اجازه نخواهیم داد که حضور اندکی از افراد حتی مسافرینی که اصول و ارزش‌های اسلامی و اخلاقی انقلاب اسلامی را رعایت نمی‌نمایند، حرمت شکنی کنند و از همین رو به محض وصول گزارش با هنجارشکنان برخورد قانونی قاطع خواهد شد.

تاکید استاندارمبنی بر حل مشکلات حقوقی شهرک فناوری اطلاعات

استاندار قم با اشاره به مشکلات حقوقی پیش آمده برای احداث شهرک فناوری اطلاعات در این استان گفت: پیگیری برای حل مشکلات این شهرک به عنوان یکی از زیرساخت های مهم توسعه کسب و کارهای این حوزه از اولویت های استان است. بهرام سرمست سه شنبه هفته گذشته در حاشیه افتتاح دوازدهمین نمایشگاه ملی رسانه های دیجیتال در محل دائمی نمایشگاه قم، در گفت و گو با خبرنگاران، با تاکید برای افزایش سهم استان قم در تولید محتوای فرهنگی در کشور افزود: با حل مشکل حقوقی شهرک فناوری اطلاعات و آماده سازی زیرساخت های این شهرک برای واگذاری، شاهد شکل گیری یک الگوی بی نظیر در کشور خواهیم بود. وی ادامه داد: شهرک صنعتی فناوری اطلاعات قم به عنوان شهرک تخصصی در کشور در خدمت تولیدکنندگان محصولات فرهنگی قرار می گیرد. سرمست، این نماشگاه را فرصتی مناسب برای معرفی ظرفیت های قم دانست و افزود: فضای کسب و کار الکترونیکی و ظرفیت های مهم این استان در عرصه فرهنگی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد. وی با بیان اینکه وجود موسسه های فرهنگی متعدد علوم دینی در قم یکی از ظرفیت های مهم این استان است، گفت: اگر تولید محتوای این موسسه ها به کسب و کار فرهنگی منتهی شود به طور قطع منجر به پایداری تولید محصولات فرهنگی در فضای مجازی خواهد شد.

بازیافت کمتر از ۱۲ درصد زباله ها در قم

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: روزانه دست کم ۷۰۰ تن زباله در قم تولید می شود که متاسفانه کمتر از ۱۲ درصد آن بازیافت می شود. سید رضا موسوی مشکینی هفته گذشته در دیدار جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی و کارکنان این اداره کل با تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س)، یکی از معضلات حل نشده استان را عدم مدیریت اصولی دفع پسماندها به ویژه پسماندهای ویژه و صنعتی دانست و افزود: باقی مانده زباله های قم که بازیافت نشده، همچون قرن ها پیش در زمین دفن می شود که تخریب های زیست محیطی بسیاری به دنبال دارد. وی با اشاره به اقدام های مؤثر در حوزه پسماند در سالهای اخیر، بر ضرورت تسریع در اجرای طرح هایی همچون تفکیک زباله در مبدأ و مقصد و بازیافت پسماندها در کلانشهر قم تأکید کرد و گفت: آثار سوء تخریب محیط زیست به خود ما و فرزندان ما بازمی گردد و این موضوعی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. وی اضافه کرد: استان قم با توجه به آلاینده های زیست محیطی و تراکم زیاد جمعیتی و صنعتی، دارای محیط زیست بسیار آسیب پذیر و شکننده است.

نیاز به تعمیر ۶۰ مسجد

مدیر ستاد اقامه نماز قم گفت: حدود ۶۰ مسجد در قم نیاز به تعمیر و تکمیل دارند که امیدواریم به همت خیران، این امر محقق شود. محمد خامه یار هفته گذشته در دومین جلسه خیران و مسئولان مساجد فعال و پویا از کمک‌های خیران در امر مسجدسازی قدردانی و خاطرنشان کرد: سال گذشته خیران حدود ۹ میلیارد تومان در قم برای خرید زمین، ساخت و بازسازی مساجد کمک مالی کردند. وی در ادامه گفت: باید همه ظرفیت مساجد در جذب جوانان مورد توجه جدی قرار بگیرد، مساجد ظرفیت‌های قابل توجهی دارند اما از این ظرفیت استفاده نمی‌شود.

انهدام باند خانوادگی توزیع مواد مخدر

فرمانده انتظامی قم از انهدام باند خانوادگی تهیه و توزیع مواد مخدر در این استان خبر داد و گفت: حدود ۱۰ کیلوگرم هرویین و شیشه از این باند کشف شد. سردار عبدالرضا آقاخانی یکشنبه گذشته در گفت و گویی اظهار داشت: پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی قم با انجام اقدام‌های اطلاعاتی بر روی عناصر اصلی تهیه و توزیع مواد مخدر پی بردند یک نفر از اراذل و اوباش حرفه‌ای استان در امر تهیه و توزیع مواد مخدر هروئین و شیشه فعالیت دارد. وی افزود: تمرکز مأموران بر روی متهم موردنظر ادامه داشت تا اینکه مشخص شد وی قصد دارد مقادیری قابل توجهی مواد مخدرهروئین و شیشه را با استفاده از یک دستگاه خودروی سواری پراید در پوشش خانواده و به همراه یکی از همدستانش از پایتخت به قم منتقل و بین مشتریان خود توزیع کند. آقاخانی ادامه داد: مأموران با انجام یکسری اقدام‌های پلیسی خودروی مذکور را در آزادراه قم – تهران شناسایی کردند و قصد متوقف کردن آن را داشته اما متهم به محض رؤیت مأموران اقدام به فرار کرد. فرمانده انتظامی قم اضافه کرد: متهم طی مسافتی همدست خود را به همراه مواد مخدر داخل خودرو در کیلومتر ۲ عوارضی قم -تهران پیاده کرد و سپس به مسیر خود ادامه داد و مأموران به تعقیب و گریز متهم پرداختند تا اینکه موفق شدند وی را به همراه خانواده اش دستگیر و مقدار ۹ کیلو و ۹۵۰ گرم مواد مخدر هروئین را کشف کنند.

نبود محلی برای دفت پسماندهای ویژه

مدیرکل محیط‌زیست قم گفت: در حال حاضر محلی برای پسماندهای ویژه در این استان وجود ندارد اما اجماع برای مکان‌یابی و احداث آن شکل‌گرفته است. سید رضا موسوی مشکینی سه‌شنبه گذشته در جلسه کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سالن جلسات شهرک صنعتی شکوهیه قم افزود: مدیریت پسماندهای ویژه از اهمیت بالایی در حفظ محیط‌زیست دارد. وی در ادامه با اشاره به آلایندگی‌های حاصل از فعالیت واحدهای ذوب سرب گفت: عمده مواد اولیه و مصرفی این واحدها را باتری‌های فرسوده تشکیل داده و اغلب از کشورهای همسایه وارد کشور می‌شود.وی گفت: واردات باتری‌های فرسوده منوط به احراز عدم آلودگی‌های زیست‌محیطی است، در ماه‌های گذشته واردات و فعالیت این قبیل واحدها در سطح کشور و استان محدودتر شده است.موسوی همچنین با اشاره به وضعیت تصفیه‌خانه شهرک‌های صنعتی شکوهیه افزود: تصفیه‌خانه شهرک صنعتی شکوهیه کارکرد مطلوبی داشته و قابل‌قبول است اما باید نسبت به توسعه و استانداردسازی بیشتر آن اقدام شود.

رونمایی از کتاب زندگی نامه آیت الله بروجردی

همزمان با پنجاه و نهمین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله سید حسین طباطبایی بروجردی (ره) کتاب زندگی نامه این مرجع تقلید فقید عالم تشیع با عنوان دیباج هفته گذشته طی آیینی با حضور آیت الله علوی بروجردی و جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه در بیت آن مرحوم در قم رونمایی شد. دراین آئین عضو هیأت مدیره مؤسسه بین المللی الگوشناسی رفتار اسلامی مسطر اظهار داشت: تدوین این کتاب دارای مراحل مختلفی از جمله جمع آوری محتوی و چاپ و انتشار بوده است. حجت الاسلام کاظم میرزایی بیان داشت: با توجه به وجود نداشتن زندگی نامه آیت الله بروجردی با نگاه اخلاقی و تربیتی، تدوین این کتاب از حدود پنج سال پیش در دستور کار مؤسسه مسطر قرار گرفت.

قم همچنان درگیر معضل ریزگرد

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: باوجود بارندگی‌های مطلوب امسال همچنان معضل ریزگرد در قم جدی است، طرح‌های مشترک بین منابع طبیعی و جهاد کشاورزی در کاهش از آسیب‌های ریزگردها بسیار مؤثر است. حسن بختیاری دوشنبه گذشته دریکصدمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم در سالن جلسات ساختمان شهید باکری افزود: بخشی از پهنه و مساحت قم مستعد تولید ریزگرد بوده و لازم است تدابیر درستی برای بهبود وضعیت آن‌ها دیده شود. وی در ادامه بیان کرد: اصلاح وضعیت انهار کشاورزی موجود در داخل شهر از اقدام‌های قابل‌قبولی بوده که از سال‌های گذشته آغاز و بخش عمده‌ای از آن‌ها ساماندهی شده‌اند. وی گفت: بخشی از مجموعه انهار کشاورزی همچنان وضعیت نامطلوبی دارند و لازم است تا برای ساماندهی آن‌ها تعامل بین شهرداری و سازمان جهاد کشاورزی قوی‌تر شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهرپردیسان به عنوان اولین پایگاه خبری رسمی پردیسان و با هدف اطلاع رسانی و پیگیری مشکلات این منطقه راه اندازی شده است. خواهشمندیم با عضویت در کانال ایتای شهرپردیسان ما را در پیگیری مشکلات این منطقه همراهی کنید.