21:05

1403/02/07

همایش منزلت ادیان و مذاهب در جمهوری اسلامی در پردیسان برگزار شد

همایش منزلت ادیان و مذاهب در جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه با حضور و سخنرانی جمعی از علما و بزرگان ادیان و مذاهب دینی در دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار شد.

به گزارش شهرپردیسان به نقل از روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، معاون ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب در این همایش گفت: تمام مردم ایران با حقوق مشترک شهروند این سرزمین هستند و ما درمبنای عقاید اصیل خود اعتقادی به اقلیت‌های دینی نداریم.

حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی تسخیری خاطرنشان کرد: ایجاد انسجام بین پیروان مکتب اهل بیت(ع) در داخل و خارج، تقریب بین مذاهب در داخل و خارج از کشور و حمایت از اقلیت‌های دینی در داخل و خارج از کشور از محورهای مهم انقلاب اسلامی ایران بوده‌است.

وی ابراز داشت: ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی جهت بسترسازی برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) با مدیریت جهادی و زودن تنگ نظری‌ها از اهداف انقلاب ایران است.

تسخیری ادامه داد: افزایش استفاده از مشارکت‌های مردمی در تمام صحنه ها، تلاش جهت تحقق عدالت و امکانات عمومی، استقلال ملی به معنای آزادی ملت و حکومت از تحمیل دولت های سلطه‌گر و آزادی مذهبی پیروان ادیان توحیدی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی است.

وی تصریح کرد: برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب باید فرهنگ پذیرش تمام اقلیت ها و احترام متقابل به صورت کامل به رسمیت شناخته شود و این مساله باید در مرحله اول از طریق اندیشمندان مذاهب و ادیان مختلف آغاز شود.

تسخیری ابراز داشت: تمام ساکنان جمهوری اسلامی ایران شهروند این کشور هستند و باید اصل احترام، سعه صدر، تحمل و صبر بصورت عملی در بین آحاد مختلف مردم نهادینه شود و از هرگونه مباحث اختلاف انگیز فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جلوگیری به عمل آید.

معاون ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: آزادی مذهبی ادیان توحیدی در ایران در طول تاریخ یک الگو نمونه است که در کمتر کشوری می توانیم نمونه آن را پیدا کنیم.

ادیان را همانگونه که هست باید بشناسیم

رییس دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در ادامه بیان کرد: تمام ایرانیان از اهل سنت و شیعه تا مسیحیان، زرتشتیان و یهودیان در طول دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای امنیت و ثبات مرزهای سیاسی ایثار کرده‌اند.

احمدرضا مفتاح ادامه داد: افزایش معنویت در جامعه یکی از اهداف مهم بیانیه گام دوم انقلاب است که در رشد بعد معنوی جامعه تمام ادیان و مذاهب سهیم هستند.

وی افزود: دانشگاه ادیان به دنبال این است که گام‌های عملی در ایجاد تعامل بین مذاهب و ادیان بردارد چرا که بسیاری از سوء تفاهم ها به خاطر بی‌اطلاعی پیروان مذاهب مختلف از یکدیگر است.

مفتاح گفت: دانشگاه ادیان به دنبال این است تا ادیان و مذاهب مختلف را آنگونه که هست بشناسد نه آنطور که برخی از آنها بیان می کنند.

وی اظهار داشت: پرداختن به مطالعات تطبیقی بین ادیان یکی از اهداف و گام های عملی این دانشگاه است، توسعه مطالعه تطبیقی بسیاری از موارد اختلاف بین پیروان ادیان را برطرف می کند.

مفتاح با تاکید بر ضرورت افزایش تقریب بین مذاهب و ادیان ابراهیمی یادآور شد: تخریب ادیان و مذاهب به ضرر تمام آنهاست و موجب آسیب دیدن دین داران در جهان می‌شود.

وی عنوان کرد: نگاه های آکادمیک و همراه با سعه صدر دانشگاه ادیان و مذاهب در رابطه با ادیان ارتباطی با مباحث پلورالیستی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهرپردیسان به عنوان اولین پایگاه خبری رسمی پردیسان و با هدف اطلاع رسانی و پیگیری مشکلات این منطقه راه اندازی شده است. خواهشمندیم با عضویت در کانال ایتای شهرپردیسان ما را در پیگیری مشکلات این منطقه همراهی کنید.