08:37

1403/02/07

کم‌تر از یک سال تا افتتاح بزرگ‌ترین سالن ورزشی قم/ گره 13 ساله‌ای که در دولت سیزدهم باز می‌شود

ورزشگاه 4 هزار و 500 نفری امام رضا(ع) پردیسان قم، پس از 13 سال تاخیر حالا به سر و سامان رسیده و بعد از اختصاص 60 میلیارد تومان اعتبار توسط رئیس‌جمهور ساخت این پروژه سرعت گرفته است.

به گزارش شهرپردیسان به نقل از خبرگزاری فارس، ورزشگاه ۴ هزار و ۵۰۰ نفری پردیسان که پروژه ساخت آن در سال 1387 مصوب و از سال 1388 کلید خود، با گذشت بیش از 13 سال تبدیل به گره کور و مبهمی شده که اهالی شهر پردیسان سال‌های متمادی و تا چندی قبل، با حسرت از کنار آن عبور می‌کردند و می‌ر‌فت تا تبدیل به اثری نیمه‌کاره و تاریخی شود.

این پروژه عمرانی با نام ورزشگاه امام رضا(ع) توسط عباس جهان‌بینی مدیرکل ورزش و جوانان قم در سال ۱۳۸۸ کلنگ‌زنی شد و در آن سال‌ها مسئولان ورزشی وعده دادند که این ورزشگاه در سال ۱۳۹۲ آماده بهره‌برداری شود و در آن زمان‌ها لقب «بزرگ‌ترین سالن ورزشی استان قم» را به ورزشگاه ۴ هزار و ۵۰۰ نفری امام رضا (ع) دادند.

بر اساس طرح اولیه بنا بود این پروژه در قالب یک مجموعه ورزشی و یک سالن ورزشی با ظرفیت ۴ هزار و ۵۰۰ نفر جهت برگزاری مسابقات بزرگ و میزبانی تیم‌های ملی مختلف انجام شود. این ورزشگاه در فاصله ۱۵ کیلومتری با مرکز قم و در منطقه 8 شهری قم یعنی پردیسان واقع شده است.

اما در سال‌های اخیر هرگاه از مسئولین درباره رها کردن میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری انجام شده در این پروژه پرسیده می‌شد، دلیل آن را عدم تخصیص اعتبارات مالی مطرح می‌کردند.

دولت سیزدهم که رویکرد خود را بر تکمیل پروژه‌های ناتمام تعیین و اعلام کرده است، در سفر استانی در دی ماه سال ۱۴۰۰ به قم مقرر کرد که ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه اختصاص داده شود و وزارت ورزش و جوانان، شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی را به عنوان متولی اصلی پیگیری این پروژه انتخاب کرد.

این وضعیت ما را بر آن داشت تا ضمن حضور در محل ساخت ورزشگاه مذکور آخرین شرایط پیشرفت آن را از مسئولین مربوطه پیگیری کنیم.

 

 

*پیشرفت 51 درصدی پروژه ورزشگاه پردیسان قم

حسین رضایی معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره‌کل ورزش و جوانان قم در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی فارس قم اظهار کرد: طرح امام رضا(ع) در سال ۱۳۸۷ با پیشنهاد اداره کل ورزش و جوانان استان توسط دولت به تصویب رسید و بعد از برگزاری مناقصه با پیمکانکاران و طی‌شدن پروسه قانونی در سال ۱۳۸۸ استارت ساخت این پروژه زده شد.

وی افزود: متاسفانه به دلیل اینکه اعتبارات مالی کافی برای ساخت این پروژه اختصاص داده نشد ساخت این ورزشگاه حدود ۱۳ سال متوقف شد، البته متولی این پروژه از همان ابتدا شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی بوده است و آن‌ها بیشتر در جریان مشکلات ساخت این پروژه هستند.

رضایی در رابطه با این‌که چند درصد از این پروژه تا به حال ساخته شده است بیان کرد: تا به الان حدود 51 درصد از ورزشگاه امام رضا(ع) ساخته شده و از سال ۱۴۰۰ قرارداد همکاری با پیمکانکار برای تکمیل سقف این پروژه بسته شده است و کارگران مشغول تکمیل کردن سقف این ورزشگاه هستند.

*افتتاح ورزشگاه امام رضا(ع) قم در نیمه اول سال 1402

معاون توسعه و پشتیبانی اداره‌کل ورزش و جوانان قم خاطرنشان کرد: در طرح اولیه این پروژه در سال ۱۳۸۷ مبلغ ۱۴ میلیارد تومان برای ساخت این پروژه اختصاص داده شده بود و قرار شد و وزارت ورزش و جوانان به صورت مستقیم مبالغ اختصاص داده شده را تزریق کند.

وی ادامه داد: در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ بعد از سفر هیئت دولت به قم نیز مقرر شد بار دیگر تکمیل پروژه ورزشگاه امام رضا (ع) در دستور کار قرار گیرد و مبلغ ۶۰ میلیارد تومان نیز به این پروژه اختصاص داده شد و تا به حال مبلغ ۲۵ میلیارد تومان جذب شده است، طبق برآورد‌هایی که شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی برای تکمیل این پروژه نیازمند ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که ما امیدواریم بدون وقفه ساخت این ورزشگاه انجام شود.

رضایی گفت: اگر اعتبارات مالی به درستی تعلق بگیرد وعده می‌دهیم که در شهریورماه ۱۴۰۲ این ورزشگاه آماده بهره‌برداری شود و بتوانیم مسابقات مختلفی را در سطح استانی و ملی برگزار کنیم، بحمدالله مدیرکل ورزش و جوانان و استاندار محترم مرتب پیگیر وضعیت ساخت هستند و در چند مرحله بازدید‌های میدانی نیز داشته‌اند.

 *زیرسازی سقف ورزشگاه در حال تکمیل شدن است

سیدمحمد طباطبایی ناظر پروژه ورزشگاه امام رضا (ع) نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی فارس قم بیان کرد: قرارداد شرکت ما با شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ منعقد شد و شروع کار ما از سال ۱۴۰۰ بود.

وی افزود: مساحت سقف این ورزشگاه حدود ۷ هزار و ۵۰۰ مترمربع است که ما به صورت طرح  کلزیب و ۵ لایه سقف این ورزشگاه‌ را می‌سازیم، تا به حال زیرسازی سقف وزشگاه حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و درحال تکمیل شدن است، البته ما همزمان لایه دوم را هم می‌سازیم که ۸۵ درصد آن ساخته شده است.

طباطبایی ادامه داد: سقف‌های کلزیب مزایای بسیار خوبی دارد که در برابر رطوبت مقاوم است و ضد حریق محسوب می‌شود، در خصوص ساخت بخش‌های دیگر هم شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی توانسته مناقصه‌هایی را برگزار کند و با پیمانکار‌هایی هم توافق کرده است. با وجود حمایت‌های این چند وقت اخیر امیدواریم توجه مسئولین ادامه‌دار باشد تا این ورزشگاه‌ هرچه سریع‌تر در اختیار مردم قم قرار بگیرد.

 

*صدها ورزشکار قمی در انتظار بازی در ورزشگاه جدید امام رضا (ع) 

هم اکنون  بزرگترین مجموعه ورزشی سرپوشیده قم سالن ورزشی شهید حیدریان با ظرفیت 2 هزار نفر است، تا قبل از همه‌گیری ویروس کرونا در بازی‌های مختلف تیم‌های لیگ برتری به عنوان مثال فوتسال شاهد بود و در کمترین زمان ممکن ظرفیت آن پر می‌شد. استان قم با وجود دارا بودن چندین سالن ورزشی بزرگ و کوچک نیازمند یک مجموعه ورزشی جدید و با ظرفیت زیاد است.

حتی گاهی اوقات ازدحام زیاد باعث می‌شود حاضرین در ورزشگاه دچار مشکلات زیادی شوند، اما با افتتاح سالن ورزشی ۴ هزار و ۵۰۰ نفری امام رضا (ع) قطعا مشکل ازدحام جمعیت حل خواهد شد و مردم قم صاحب یک سالن ورزشی مدرن و نوساز می‌شوند.

امیدواریم این پروژه بار دیگر به دلیل مشکلات مالی به بن‌بست نخورد و حالا که این گره 13 ساله در حال باز شدن است، با حمایت مسئولان کشوری و استانی منابع مالی خوبی به آن تزریق شود و روزنه امیدی که برای قریب به 200 هزار نفر اهالی پردیسان باز شده، امید و نشاط را به مردم باز گرداند.

 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهرپردیسان به عنوان اولین پایگاه خبری رسمی پردیسان و با هدف اطلاع رسانی و پیگیری مشکلات این منطقه راه اندازی شده است. خواهشمندیم با عضویت در کانال ایتای شهرپردیسان ما را در پیگیری مشکلات این منطقه همراهی کنید.